Braathens Aviation köper Golden Air Flyg AB

Braathens Aviation AB har tecknat avtal med Erik Thun AB om köp av 75 % av aktierna i Golden Air Flyg AB. Vidare är det enighet om ett optionsavtal om köp av resterande 25 % av aktierna på den tidpunkt parterna blir eniga om att så skall ske, senast om 3 år.

Genom köpet kommer Golden Air att ingå i Braathens Aviation-gruppen, där bland annat Malmö Aviation och Sverigeflyg ingår.

Golden Air kommer att fortsätta som självständig enhet inom Braathens Aviation och Anders Källsson kommer att fortsätta som VD tills vidare.

Golden Air opererar linjen Bromma-Trollhättan i egen regi och opererar ett stort antal linjer åt Sverigeflyg och detta kommer att fortsätta i den nya strukturen. Dessutom opererar Golden Air linjer åt Finska Blue One och åt Höga Kusten Flyg. Även dessa operationer kommer att fortsätta i den nya ägarstrukturen. Totalt är det 16 flygplan som opereras av Golden Air och flygplanstyperna är ATR 72, SAAB 2000 och SAAB 340.

Genom köpet av Golden Air kommer Braathens Aviation-gruppen att bredda sin flygverksamhet och framöver både äga och operera såväl jet- som turbopropflygplan i egen regi.

Avtalet mellan parterna är undertecknat och slutförandet av affären är avhängigt av godkännande från Konkurrensverket.

”Med en gemensam ägare för de olika typerna av flygoperation avseende jet- och turbopropflygplan kommer Braathens Aviation-gruppen att ytterligare stärka sin närvaro på den svenska marknaden och genom Bromma flygplats”, säger Knut A. Solberg, koncernchef i Braathens Aviation.

För mer information, kontakta:
Per G. Braathen, ägare Braganza   Mobil + 44 77 407 444 47
Knut A. Solberg, koncernchef Braathens Aviation Mobil +46 (0) 70 290 2951
Anders Källsson, VD Golden Air   Mobil +46(0) 70 396 7312

Braathens Aviation www.braathens.com
Braganza AS www.braganza.no

• Golden Air Flyg
  • flyg
  • flygtrafik

Braathens Aviation är en koncern vars moderbolag är Braganza AB. Braganza AB ägs i sin tur av Braganza AS, ett investmentföretag som ägs av Per G. Braathen.

Koncernen består av Malmö Aviation, Sverigeflyg, Braathens Technical, Braathens IT Solutions, Braathens Training, Braathens Leasing Ltd och Golden Air.

Braathens Aviation erbjuder ett brett spektra av tjänster relaterade till flygindustrin; från passagerartransport genom Malmö Aviation till utveckling av effektiva och avancerade IT-lösningar för flygbolag och flygplatser genom Braathens IT Solutions. Koncernen leds av Knut A Solberg, som har lång och bred erfarenhet av flygverksamhet.