Fantastisk säsong för hårdsatsande Branäsgruppen

Idag släppte SLAO branschrapporten för säsongen 2017/18 och det är positiv läsning för hårdsatsande Branäsgruppen. Kungsberget ökar mest i Sverige för andra året i rad och Branäsgruppen ökar sin marknadsandel.

Branäsgruppen, Sveriges största privatägda skidanläggningsföretag, ökar sin marknadsandel av den nationella liftkortsförsäljningen till 9.6%. En stor del av ökningen kan härröras till Kungsbergets fantastiska säsong.

För andra året i rad står Kungsberget för branschens största ökning. Liftkortsomsättningen ökade med hela 31% till 40,6 miljoner kronor. Kungsberget, som för så sent som sju år sedan var en dagsanläggning mest känd för sina skolresor men som idag är en modern boendeanläggning med dryga 2000 bäddar, står nu för hela 2.4% av den totala liftkortsförsäljningen i Sverige.

Branäsgruppens största anläggning, Branäs, ökar fjärde mest i Sverige med en försäljningsökning på 23%. Totalt har den värmländska anläggningen nu en marknadsandel på 5.1%.

-Branschrapporten är givetvis oerhört rolig läsning. Vill man bolla med siffror och ord kan man påstå att var tionde liftkort som såldes under säsongen 2017/18 såldes på en av våra anläggningar. Det är ändå lite hissnande, säger Branäsgruppens VD Anders Kjällström.

Branäsgruppens förvärv av Ulricehamn Ski Center i september 2017 har en viss påverkan på gruppens totala marknadsandel men framförallt beror ökningen på att alla gruppens anläggningar bidragit med starka resultat under säsongen.

Branäsgruppens södra anläggningar hade även de en stark säsong, trots en sen start. I listan över antal skiddagar klättrar Vallåsen från plats 23 till 21 och Ulricehamn Ski Center klättrar från 32 till 28. Tolvmannabacken och Storstenshöjden klättrar inga placeringar men gör en stark säsong och ökar ordentligt på antalet skiddagar.

Den starka säsongen är goda nyheter på fler plan för Branäsgruppen som satsar hårt inför säsongen 2018/19. Stora resurser satsas på snö, vilket för en lekman kan tyckas onödigt.

-Vi lägger enorm energi på att producera snö snabbt och effektivt. Dagens gäster förväntar sig att kvalitén på snön och nedfarterna skall vara av toppklass från dag ett på säsongen. Genom att satsa på att spara snö kan vi garantera det riktigt tidigt på säsongen. I Vallåsen har vi till kommande säsong köpt in en extra snöfabrik för att komplettera den som redan tillhör anläggningen. Maskinerna producerar snö i plusgrader och vi kan nu garantera en vit jul – i södra Halland. Det är ganska häftigt, påpekar Anders Kjällström.

• Semester

• vallåsen
  • ulricehamn
  • kungsberget
  • branäs

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center, Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Senaste vintern resulterade i boenderekord.  Inför kommande säsong planeras nu ytterligare storsatsningar på anläggningarna.

Anders Kjällström

Presskontakt VD Branäsgruppen