Agilt varumärkesarbete för Sveriges snabbrörligaste bilföretag

Ett av Sveriges snabbast växande företag, Geely-ägda CEVT på Lindholmen i Göteborg, har valt Brandwork för att arbeta med varumärkesutveckling. För att stödja CEVTs snabba förändringstakt, och lösa såväl akuta som långsiktiga behov, utvecklas varumärkesplattformen iterativt. Nu lanseras version 2.0 och samtidigt släpps nya cevt.se.

CEVT är något så unikt som ett svensk-kinesiskt utvecklingscentrum för fordonsteknologi, som bland annat utvecklar bilteknologi till Volvo, Geely och nylanserade Lynk & Co. Under de första tre åren sedan starten på Lindholmen i Göteborg har CEVT vuxit från 9 till nästan 2000 personer – och fortsätter expandera.

Sommaren 2015 vände sig CEVT till Brandwork för att börja arbetet med att stärka varumärket och positionera CEVT som en nyckelspelare i fordonsindustrin, både i Sverige och internationellt. Bolagets rekordsnabba tillväxt innebar att det var kritiskt att rekrytera och behålla personal, vilket hamnade i fokus för varumärkesarbetet.

– Hur bygger vi ett varumärke för ett företag som förändras precis hela tiden? Jo, genom att tänka agilt och hela tiden fokusera på det som verkligen behövs, säger Viktor Ehrenberg, Creative Director på Brandwork. Det är väldigt spännande att jobba med ett så föränderligt företag som dessutom befinner sig mitt i skärningspunkten mellan svenskt och kinesiskt sätt att tänka, avslutar Viktor.

I arbetet med CEVTs varumärke präglades hela processen av det som är typiskt för just CEVT – snabba iterationer och resultatfokus.

Första steget var en slimmad identitet med bara de byggstenar som behövdes för att snabbt skapa trovärdighet och underlätta rekrytering – ett konsekvent och modern uttryck för en långsiktig och stor arbetsgivare. I nästa steg arbetade Brandwork, i nära samarbete med CEVT, fram en fördjupad varumärkesstrategi, och en rikare visuell identitet.

Det nya CEVT aktiveras nu internt och externt, genom bland annat en serie korta filmer som introducerar brand values på ett lekfullt sätt, samt genom nya webbplatsen cevt.se.

– Det är en speciell utmaning att bygga och kommunicera ett varumärke för ett bolag som är i ständig förändring, och som dessutom inte kan prata om allt vi gör för våra kunder inom koncernen. Vi behöver bygga varumärke baserat på vilka vi är och hur vi arbetar, snarare än att koppla det till produkter, samtidigt som vi ska vara en kvalitetsstämpel på koncernens bilar, säger Stefan Lundin, kommunikationschef på CEVT. CEVTs oerhörda tempo utgör en annan utmaning, vi måste arbeta modulärt och iterativt. Det har också gjort att det vi har åstadkommit på ett drygt år hade tagit säkert 5 år i ett annat bolag, och jag är oerhört stolt över resultatet, avslutar Stefan.

Arbetsgrupp Brandwork:

Creative Director: Viktor Ehrenberg

Design Director: Gudbjörn Valgeirsson

Copywriter: Emelie Persson

Projektledare: Elin Eriksson

CGI: Arijanit Roci

Teknisk produktion, webb: Edenspiekermann, Berlin

Arbetsgrupp CEVT:

Stefan Lundin, Jia Liu, Margareta Nilsson, Malin Willbro

För mer information:

Viktor Ehrenberg
Creative Director, Brandwork
viktor.ehrenberg@brandwork.se

Om Brandwork

Brandwork är en strategisk design & kommunikationsbyrå, baserad i Göteborg. Vi utvecklar varumärken och varumärkesupplevelser för en snabbt föränderlig värld – som får hjärtan att slå snabbare, levererar påtagliga resultat och möjliggör förändring för kunder över hela världen.

Om CEVT

Developing cars for a different tomorrow. CEVT är ett utvecklings- och innovationscenter för Geely-gruppen, fokuserat på att hitta smartare sätt att bygga bilar genom modulär utveckling, virtual engineering och att ta sig an nya kundönskemål för att skapa helt nya bilar. CEVT sysselsätter för närvarande runt 2000 personer på kontor i Göteborg och Trollhättan. CEVT är ett dotterbolag till Zhejiang Geely Holding Group (ZGH). För mer information, se www.cevt.se

• Media, Communication