ByggVesta bygger vidare i Göteborg med byggstart av 86 nya hyresrätter i Guldheden

Södra Guldheden erbjuder en karaktärsfull och uppskattad bostadsmiljö. Nu kompletterar ByggVesta stadsdelen med 80 nya gröna hyreslägenheter. Det blir en blandning av hyresbostäder med hög tillgänglighet, en förskola för Guldhedens yngre och dessutom 6 gruppbostäder.

-ByggVesta vill med sitt bostadsbyggande bidra till ett hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i.

Våra beprövade Egenvärmehus® är exempel på långsiktigt hållbara fastigheter med låg energiförbrukning och låg miljöbelastning. De är goda exempel på såväl ekologisk som ekonomisk hållbarhetNu vill vi även utveckla boendet socialt, säger Gunnar Nordfeldt vd på ByggVesta.

Där vi nu bygger bostäder låg tidigare en laborantskola och senare ett tillfälligt daghem. En hållbar stadsstruktur skall tåla förändringar. Det nya huset Åkerviolen på Doktor Allards Gata 10, kommer att erbjuda bostäder med närhet till kommunikationer, cykelleder, grönområden, Sahlgrenska sjukhuset och Chalmers. Det kommer att ge de boende förutsättningar för en uthållig livsstil.

-Att bygga integrerat och med hög tillgänglighet i en äldre stadsdel tillför stora värden, säger Peter Junker på fastighetskontoret. Göteborg står inför stora utmaningar, bland annat upplever vi en babyboom som kräver ökad förskoleutbyggnad. Våra krav på energieffektivitet och kostnadsjakt har ByggVesta tidigare visat att man är duktiga på att möta, avslutar Peter Junker.

Huset får 86 lägenheter, varav några är gruppbostäder, och dessutom en integrerad förskola med två avdelningar. Med en bostadsutformning för olika behov och olika åldrar vill vi lägga en grund för en gemenskap i boendet.

Guldheden är en uppskattad bostadsmiljö där många gärna bor kvar även som gamla. I den äldre bebyggelsen är ofta tillgängligheten ett hinder, men i Åkerviolen finns även förutsättningar för äldre att bo kvar i stadsdelen.

Det nya husets utformning skall stärka platsens identitet och förmedla en koppling till stadsdelens karaktär och själ.

Nu startar vi. Första kvartalet 2012 är det inflyttning.

Byggstarten går av stapeln den 20 jan 2011 kl. 11.30-13.00.

Adressen är Doktor Allards Gata 10.

Ladda ner bild:

För ytterligare information kontakta:

Gunnar Nordfeldt, vd ByggVesta

telefon 08-694 07 88, mobil 0705-482500.

Eller: Hasse Johansson tel 0703-10 30 62

Om Egenvärmehus®

Egenvärmehus® innebär att byggnaden har en extremt låg energianvändning förenat med god inom- husmiljö. Bostäderna är radiatorlösa och kommer huvudsakligen att värmas upp av återvunnen värme från ventilationen, via instrålad solvärme, hushållsapparater, belysning, verksamhet och av de boende själva. Med känd och beprövad teknik uppför vi en byggnad med mycket låga behov av kompletterande fjärrvärme. För de boende är det ett alldeles vanligt hus med hög trivsel och bra lägenheter men som hyresgäst kan man vara med och påverka CO2-förbrukningen bland annat genom egenkontroll av varmvatten- och elförbrukning.

• Building, property

• energi
  • hyresrätt
  • fastighet
  • egenvärmehus
  • byggvesta
  • bygga
  • bostadsbyggande

Om ByggVesta

ByggVesta är ett fastighetsutvecklande bolag som vill bidra till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i. Genom att bygga flexibelt, kostnadseffektivt och resursmedvetet, utan att för den skull tumma på kvalitet, omsorg och långsiktighet, kan vi erbjuda våra hyresgäster både hög kvalitet och miljöprofil till en vettig hyra.

ByggVesta består av en liten men kunskapsintensiv organisation med hängivna medarbetare och kontor i Linköping, Göteborg, Malmö och Stockholm. Till vår hjälp har vi också ett omfattande nätverk av underleverantörer runtom i Europa.

Läs gärna mer om ByggVesta på www.byggvesta.se