Naturskyddsföreningen tar stort steg framåt i klimatfrågan

Efter livliga diskussioner på riksstämman i Falkenberg tog Naturskyddsföreningen igår klar ställning i den viktiga frågan om Vattenfalls kolkraftverk. Beslutet blev att Naturskyddsföreningen på inga villkor går med på någon försäljning av kolkraftverken.

”Vi är mycket glada över stämmans beslut. En försäljning av kolkraftverken skulle ju garantera att verken skulle finns kvar och fortsätta att sprida koldioxid i många decennier. Något sådant vore katastrofalt för framtida generationer och jordens alla arter”, säger Doris Norrgård Almström representant för Naturskyddsföreningen i Blekinge och en av motionärerna. Doris fick för övrigt föreningens fina utmärkels Silverfalken i fjol för sitt stora engagemang just i klimatfrågan.

Stämman beslöt också att kräva att Vattenfall steg för steg fasar ut alla fossila bränslen före år 2020. Detta beslut togs i praktiken redan på stämman för två år sedan, men förtydligades på årets stämma.

”Att stämman höll fast vid den snäva tidsramen visar att föreningen verkligen har förstått hur bråttom det är att komma bort från missbruket av fossila bränslen. Det är mycket inspirerande att vår förening nu gör gemensam sak med den anrika systerorganisationen Sierra Club i USA som varit den viktigaste kraften när det gäller att få tillstånd ett moratorium på nya kolkraftverk i USA och som nu med stor framgång leder kampen för att lägga ner de existerande verken”, säger Lars Almström från Sölvesborgs Naturskyddsförening.

”Det har varit livliga diskussioner där alla alternativ dryftats,” fortsätter han, ”men nu är vi helt överens om vad vetenskap och moral kräver av oss som naturskyddsförening. Det känns riktigt bra. Nu ser vi fram emot att den nya styrelsen kommer att driva frågan kraftfullt. Det finns goda utsikter till detta. De flesta i den nya styrelsen har förstått att klimatfrågan verkligen är både naturens och mänsklighetens ödesfråga.”

”Jag har aldrig varit orolig för att Naturskyddsföreningen inte skulle landa rätt i den här frågan”, säger Doris med ett glatt leende.  ”Kolkraften måste stoppas helt. Ingen naturorganisation i hela världen skulle kunna försvara en försäljning av kolkraftverk.”

”Det vore värre än att sälja giftig barnmat”, tillägger Lars.

Naturskyddsföreningen är nu världens mest framsynta miljöorganisation i klimatfrågan. Detta framhävdes med kraft både av ordföranden Mikael Karlsson (som med knapp majoritet blev omvald för en sista tvåårsperiod) och den kände meteorologen Pär Holmgren.

Doris Norrgård Almström                                              Lars Almström
Ombud för Naturskyddsföreningen i Blekinge                  Ombud för Sölvesborgs Naturskyddsförening

Kontakt:
Tel:  0705-912112
E-post: almstrom@framtidsverket.se

• Environment, Energy

• kolkraft naturskydd miljö fossila bränslen klimatfrågan

Detta framhävdes med kraft både av ordföranden Mikael Karlsson (som med knapp majoritet blev omvald för en sista tvåårsperiod) och den kände meteorologen Pär Holmgren.