Europeisk patentdomstol till Sverige

Efter ett års förhandlingar har de baltiska länderna (Estland, Lettland samt Litauen) och Sverige undertecknat avtalet om att gemensamt inrätta en regionalavdelning av den europeiska patentdomstolen. Avdelningens säte placeras i Stockholm och rättegångsspråket i avdelningen ska vara engelska.

Den regionala avdelningen gör det möjligt för regionens domare och ombud att bibehålla och utveckla patenträttslig kompetens.

Eftersom parterna kommer att kunna välja domstol för att avgöra europapatenttvister är det fördelaktigt för dem att välja att driva processer vid en regionalavdelning, snarare än vid en nationell domstol, tack vare den särskilda kompetensen hos domarkåren samt en enhetlig rättspraxis. Domstolens domare kommer att rekryteras från regionen.

I Sverige avgörs det drygt 30 patenttvister per år medan endast en patenttvist per år avgörs i de baltiska länderna.

I Danmark avgörs cirka 20 till 25 patenttvister och i Finland cirka 20 tvister per år. Dessa länder har ännu inte anslutit sig till avtalet.

• Juridik

BRANN AB är en fullservicebyrå inom immaterialrätt och kommersiell juridik. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och rådgivning inom patent, varumärken, design, domännamn, kommersiell juridik och IP-management. Vi gör utredningar, ansökningar och uppföljningar på aktuella marknader, bevakar immateriella rättigheter och försvarar mot intrång och piratkopiering.

Mats Owe

Presskontakt Acting CEO 08-429 10 00