Brännland Cider Årets Formbärare i Västerbotten 2016

Svensk Form Västerbotten har utsett Brännland Cider till Årets Formbärare 2016.

Anna Sjöberg, ordförande Svensk Form Västerbotten,

- Det finns ett samband mellan Isaac Newton och Brännland Cider; Betydelsen av det fallande äpplet. Hösten 2009 betraktade entreprenören, musikern och mjukvaruutvecklaren Andreas Sundgren-Graniti fallfrukten i grannens trädgård. Det blev början på en nu 6-årig process i skapandet av en norrländsk iscider av högsta kvalitet.

Att olika kompetenser inom bl.a. designområdet skulle ha en central plats i den svårtyglade och tålamodsprövande processen med norrländsk kyla och äpplen, var det aldrig någon tvekan om. Den internationellt erkända formgivaren Ingegerd Råman valde, bland otaliga förfrågningar, att samarbeta med Brännland Cider. Resultatet blev "La Pomme" ett runt, litet, slutet glas” som skapades i ömsesidig kunskapsöverföring med några av Sveriges främsta sommelierer. La Pomme lanserades i mars 2016 och tillverkas av anrika Skrufs glasbruk.

Om etikettens och korkens nya utseende säger den grafiska formgivaren Pernilla Sundgren Graniti: ”jag ville ge flaskan ett internationellt gångbart formspråk utifrån det skandinaviskt strama”

Utvecklandet av unik cider fortsätter: I år släpptes Pernilla Perle, som inte har någon svensk motsvarighet sedan tidigare.

För Newton tog det 20 år att utveckla teorin kring gravitationen och det fallande äpplet.
Var befinner sig Brännland Cider om 20 år? Vi tror att Brännland Cider utvecklas vidare med sin ödmjuka och kunskapsbejakande företagskultur. Vi tror att tusentals nya norrländska äppelträd har planterats. Vi tror att ”norrländsk äppeltradition” gått från vision till verksamhet. Vi tror att Brännland Cider är en stark aktör i utvecklingen av Sverige som designland.

Vi vet att vi höjer formsköna La Pomme. Bravo! Brännland Cider.

Andreas Sundgren Graniti, Brännland Cider,

- Brännland Cider får ofta beröm för de enskilda delarna i det formarbete vi gör men när någon ser helheten och hur arbetet hänger samman så blir det extra glädjande och rörande. Svensk Forms utmärkelse är just ett sådant erkännande; att det arbete vi har genomfört i samarbete med några av Sveriges mest begåvade formgivare för att skapa en kultur från cider, över flaska, via ett glas till den upplevelse som vi vill att vår cider ska vara, är synligt. Nu startar vi arbetet med att forma ytterligare dimensioner genom att plantera de första äppelodlingarna i Västerbotten i modern tid. På så sätt hoppas vi att bidra till att forma ett nytt landskap, både fysiskt och mentalt, och att med det få vara en drivande kraft i att forma ny kultur. Utmärkelsen Årets Formbärare ger oss än mer kraft i genomförandet av nästa steg i skapandet av en helt ny Europeisk cidertradition.

Fotograf: Johan Gunseus

Svensk Form Västerbotten;