Fem av landets ledande operatörer på spelmarknaden går ihop i branschförening

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2012 10:33 CET

Fem ledande operatörer på den svenska spelmarknaden, Betfair, Betsson, Bonnier Gaming, Paf (Ålands Penningautomatförening) och Unibet har gått samman och bildat Branschföreningen för Onlinespel (BOS) eller på engelska Swedish Online Gambling Association (SWOGA). Tillsammans företräder medlemmarna mer än hälften av den privata svenska spelmarknaden online.

”Alltför länge har det varit de enskilda spelbolagen som fått svara för hela branschens intresse såväl gentemot regeringen som i media. BOS kommer att ge oss betydligt bättre förutsättningar till att bygga upp fakta och argumentera för vår sak. Jag är rätt säker på att flera av de andra spelbolagen på sikt kommer att ansluta sig och att vi kommer att få till en förändring av den svenska spelmarknaden.” Säger Magnus Silfverberg, VD för Betsson AB.

BOS har informerat andra intressenter, däribland andra onlinespeloperatörer och teknikbolag med verksamhet i Sverige om samarbetet och kommer inom kort att bjuda in ytterligare organisationer till medlemskap.

“Om Sverige ska ha en spelmarknad med ett starkt konsumentskydd för alla så måste en omreglering ske som ger seriösa operatörer möjlighet att erbjuda ett attraktivt produktutbud där spelen samtidigt är underordnade kriterier som skapar trygga spelmöjligheter för konsumenterna.” Säger Inger Holmström, Kommunikationsdirektör för Paf.

Branschföreningen förespråkar en hållbar omreglering av den svenska spelmarknaden där aktörer etablerade inom EU/EES tillåts konkurrera på marknaden på lika villkor samtidigt som ett starkt konsumentskydd upprätthålls. Målet är bland annat en reglering utan restriktioner i förhållande till produktutbud, en öppen och icke-diskriminerande tillståndsprocess och en lämplig och hållbar skattenivå baserad på spelöverskott.

BOS är en branschförrening för Onlinespel som bildatas av BetfairBetsson, Bonnier Gaming, Paf (Ålands Penningautomatförening) och Unibet

Kommentarer (0)

Kommentera