Därför gör Googles senaste förändringar livet lättare för dig.

Google har de senaste veckorna rullat ut ett antal förändringar till sin algoritm. Enligt experter på marknadsföring i sökmotorer är det något som kan vara till stor nytta för företagen.

Stora förändringar i hur Google ser på och hanterar länkar har precis blivit ett faktum i algoritmen. Mer förlåtande filter som uppdateras oftare kan göra livet lite lättare för den som vill marknadsföra sig i sökmotorer.

- Under många år har Google varit ganska sträng, säger sökexperten och grundaren till Brath, Magnus Bråth, även ganska små felsteg har kunnat försätta din sajt i karantän i upp till ett år.

Sökmotorn lanserade i april 2012 ett nytt filter till sin sökmotor, som de kallade Penguin. Penguin sänkte sajter i sökresultaten om de ansågs ha dåliga länkar in till sajten. Huvudändamålet var att komma åt spam och andra trick för att snabbt klättra högt i sökmotorns resultat. Tyvärr har andra också drabbats av kraftigt försämrade positioner i sökresultaten och det här är förstås något Google tagit på allvar.

Aggressiv marknadsföring i bloggar och på forum har varit sådant som kunnat försätta en sajt i karantän under långa perioder men nu har Google alltså lättat på reglerna. Men en algoritm som uppdateras i "realtid" blir bortavaron från sökresultaten inte alls lika lång om man får ordning på sina länkar. Att man inte heller straffar en hel sajt på grund av enstaka fula länkar är också något som underlättar för många.

- Det är bra att man som sökmotor inser vilken påverkan man har på små företag, säger Magnus Bråth, att helt plötsligt inte få någon trafik alls från en sökmotor kan vara ett oerhört slag för en liten aktör. Ibland kommer så mycket som 90% av kunderna från just Google och då är det svårt att klara en sådan sits, särskilt om den blir långvarig.