Från ingenstans till 350 Mkr sedan 2012, med hjälp av sökmotoroptimering

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering (SEO) har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups och Amazon borta”.

Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig.

För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering.

”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”

I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.

”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”