Googlestädning - att sabotera sökresultat?

Googlestädning är vad det kallar numer, det som egentligen är rykteshantering fast i sökresultat. För de allra flesta är det bara de allra första sökresultaten som spelar roll och sökmotoroptimerare idag kan påverka vad som visas där. Den stora frågan är om de borde ha den makten?

Hela idén bakom Googlestädning är att förhindra negative omdömen, artiklar eller bloggposter från att synas när någon söker efter ditt namn eller ditt varumärke. Som företagare eller någon som råkat ut för en kritisk tidningsartikel är det förstås en lockande tjänst att köpa, frågan är bara om det går att försvara det på ett moraliskt plan.

Google har inte bara gjort det möjligt att hitta saker på Internet, de har också förändrat vår demokrati. Visst gör det väl skillnad att när man söker efter Sverigedemokraterna så får ett antal kritiska röster höras bland de tio första resultaten? Googlestädning är att förhindra detta.

Visst kan det verka lockande att om du till exempel som Micke Kazarnowicz vid något tillfälle gjort något du ångrar i sociala medier att köpa in en tjänst där någon ser till att de kritiska rösterna tystas i sökresultaten. Visst är det väl läge för ett oljebolag som precis läckt ut ton efter ton av olja i havet att köpa in Googlestädning men är det inte lite konstigt att alla resultat i en sökning efter BP är positiva?

En hel del svenska SEO-företag erbjuder idag tjänsten att tysta konkurrenter och kritiker i sökresultaten. Vi har valt att aldrig ta sådana uppdrag för vi upplever inte att det är vi som ska fatta det beslutet. Googles algoritm är i många lägen dålig men den är åtminstone automatisk och hänger sig aldrig åt godtycke.

Rykteshantering på nätet är en mycket tveksam tjänst och vi väljer därför att inte erbjuda några sådana tjänster. Om du håller med oss så ställ gör din röst hörd och säg nej till Googlestädning.

• google

Brath AB är ett nytt, ungt svenskt företag med målsättningen att bli ledande i Sverige på portaler och guider på nätet. För mer information kontakta Magnus Bråth (presskontakt) på mail eller på telefon +356 799 59 561.