Magnus Bråth: Varför misslyckas ni tjäna pengar på Internet?

Hur kan ni misslyckas med att bli lönsamma på nätet, frågar Magnus Bråth en svensk internetentreprenör som de senaste åren startat och sålt företag, varit med och byggt upp ett av Sveriges ledande SEO-bolag och nu alldeles nyligen startat ett redan lönsamt webbportal-företag på sidan av arbetet med världens största nyhetssajt för poker. Om man har pengar och arbetskraft så är det nästan omöjligt att inte vinna på Internet idag, säger Bråth, det är som att tälja guld med ett tangentbord.

Brath AB, Magnus senaste projekt bygger lokala guider och affärsmodellen är enkel. Företaget bygger innehåll som är intressant och ser till att få spridning på det. På så vis attraheras besökare till de egna sajterna och de konverteras sedan till kunder åt en tredje part.

Upplägget är enkelt och jag förstår inte varför inte lokaltidningar gör så här, säger Magnus Bråth, varje artikel vi publicerar har en positiv return of investment och även om vi inte är stora ännu (Brath AB) så har vi en bra marginal. Det verkar nästan som om våra lokaltidningar i landet är rädda för att tjäna pengar, de är ju perfekt positionerade och ändå kommer inte intäkterna.

Att hålla nere kostnaderna, bygga enkelt och alltid sikta på lönsamhet är modellen i Brath AB. Bra innehåll på nätet drar till sig besökare och besökare har alltid ett värde. Med rätt typ av innehåll går det att hitta bra sätt att konvertera besök till pengar och våra svenska morgontidningar har gott om innehåll av precis rätt typ. Ändå är lönsamheten på nätverksamheterna mycket låg, inte ens Aftonbladet som lyckats bäst på Internet av svenska tidningar når särsklit imponerande resultat.

Jag förstår verkligen inte hur alla kan misslyckas så här kapitalt, säger Bråth, det är så uppenbart för oss hur man går tillväga. Det är inte ens en hemlighet, jag skulle kunna tänka mig att sitta ner och berätta för dem.

---

Magnus Bråth är idag bosatt på Malta och lägger där en stor del av sin tid på HighLight Media Group men andra projekt som Brath AB och Sökmotorkonsult finns också där. Bild på Magnus finns att hitta här.

• lokaltidning
  • internet
  • lönsamhet
  • portaler
  • annonsering

Brath AB är ett nytt, ungt svenskt företag med målsättningen att bli ledande i Sverige på portaler och guider på nätet. För mer information kontakta Magnus Bråth (presskontakt) på mail eller ring +356 799 59 561.