Nu har vi tröttnat på det dåliga vädret - Så här trötta har vi inte varit sedan 2007

Att vädret varit tråkigt i Sverige råder det väl ingen tvekan om och vi kan dessutom visa att det får genomslag i hur mycket vi söker efter resor. Svenskarna har sökt mer efter ord som "Billiga Resor" på Google än vad som gjorts sedan 2007.

Google Trends låter oss spåra hur mycket svenskarna söker, månad för månad, på specifika sökord. Billiga Resor (visst är vi väl lite påverkade av ekonomin i Europa) toppar alltid i Juli och i år toppar det mer än det gjort sedan 2007.

Magnus Bråth, sökmotorexpert, är övertygad om att det är en kombination av svag ekonomi och dåligt väder. Det är klart att man vill ut och röra på sig, säger Bråth, det är Juli och man måste sitta hemma framför datorn för det är för regnigt ute. Glöm inte bort däremot att när det gäller resor på nätet så är det många som bara surfar runt och drömmer. En sån här spik behöver inte nödvändigtvis öka försäljningen.

Var dröms det mest?

De tio län där det söks allra mest efter billiga resor:

• 1. Jämtlands Län
  • 2. Södermanlands län
  • 3. Hallands län
  • 4. Västmanlands län
  • 5. Gävleborgs län
  • 6. Skåne län
  • 7. Stockholms län
  • 8. Blekinge län
  • 9. Kalmar län

• statistik
  • data
  • billiga resor

Brath AB är ett nytt, ungt svenskt företag med målsättningen att bli ledande i Sverige på portaler och guider på nätet. För mer information kontakta Magnus Bråth (presskontakt) på mail.

Vi hjälper de som vill ut och röra på sig i Europa, t ex med hotellbokning i Köpenhamn.