SEO-branschen växer med 28,9% och blir 100 Mkr större

Att hjälpa företag att synas i sökmotorer är en verksamhet på frammarsch. SEO (som står för Search Engine Optimisation) ökar med 28,9% och når 450 miljoner i omsättning.

Magnus Bråth, grundare till Brath, en SEO-byrå med säte i Örnsköldsvik, har undersökt den svenska SEO-branschen och kan visa på en tillväxt på nära 30%.

- Vi har försökt vara noga att bara välja företag som har SEO som huvudverksamhet, säger Magnus Bråth, när datan presenteras. Det finns andra byråer som tillhandahåller SEO men där det är en mindre del av tjänsterna. Visst finns det otydligheter även här men då vi jämför företagen med sig själva skadar det inte slutsatsen.

Lönsamheten i branschen ökar också, från 4,8% till 7,8% men Bråth menar att det i huvudsak är en handfull företag som står för den ökningen. Dessutom hör det inte ihop med företagets storlek.

- Även mätt i absoluta tal så är det inte de stora i branschen som gör de stora vinsterna, fortsätter Magnus Bråth, snarare kan man nog se en tendens att de större har problem med lönsamheten. Min gissning är att det har att göra med deras ålder, de har helt enkelt modeller för sin leverans som är äldre och då mindre lönsamma idag.

För mer information och fullständig data, klicka här...