Sökbranschen skriker efter folk

80% har blivit erbjudna nytt jobb senaste året. Så stor är efterfrågan i sökbranschen. Det stämmer väldigt väl med vad vi ser, säger Magnus Bråth, grundare till byrån Brath. Vi vet att vår personal får erbjudanden hela tiden och vi arbetar hårt för att vara attraktiva.

Marknadsföring i sökmotorer har framtiden för sig, åtminstone om man letar efter ett nytt jobb. Enligt en undersökning som byrån Brath gjort bland 54 sökmarknadsförare har 80% av dessa blivit erbjuden jobb hos någon annan än där de jobbar just nu. Det finns enligt Magnus Bråth, som står bakom undersökningen en stor brist på folk i branschen.

- Det finns inte direkt några utbildningar som gör att man direkt kvalificerar, säger Bråth, man måste ändå genom en ganska lång upplärningstid. Då är det svårt i en bransch som växer.

Det finns ett ständigt behov av ny personal och det visar och löneutvecklingen sker snabbt i branschen, skillnaden mellan någon med 1-4 år i branschen och någon med mer är nästan 13.000 kronor. Någon som arbetat 5 år eller mer har i snitt 45.469 kronor per månad.

- Vi har anställt 8 sedan början på året själva, fortsätter Magnus Bråth, och jag vet att många andra i branschen också rekryterar. Om jag skulle ge råd till någon idag så skulle jag definitivt tipsa om en karriär i vår bransch.