11 tips på hur du blir bättre på LinkedIn

Är du aktiv på LinkedIn? Det finns mycket att hämta i Sveriges största nätverk för företag. Då 200.000 svenskar dagligen använder LinkedIn så bör man verkligen ta sig tiden att lära sig nätverket. Vi tar upp 11 st TIPS för dig som vill bli bättre på LinkedIn.

1. Ha en respektabel profil
Första intrycket är viktigt. Börja med din profilbild. Lägg inte upp en bild från en suddig semesterbild. Välj hellre en bild där du är i någon slags jobbsituation, eller din nuvarande bild från ditt CV. Tänk på att din profil stärker både ditt personliga varumärke och företagets. . Beskriv vad du har gjort, inte bara var du har varit anställd. Beskriv också något du har gjort riktigt bra. Berätta vad du vill och vad du brinner för. Du bör även fundera över om din profil ska vara skriven på engelska eller svenska.

2. Ta kontakt
Var inte rädd att hitta och lägga till alla gamla och nya affärskontakter eller personer som du pratat med på den senaste konferensen eller branschträffen. Att ha ett stort och starkt nätverk hjälper dig när du vill ta kontakt med en potentiell kund eftersom du ökar dina chanser att du bli introducerad för kunden genom en gemensam kontakt eller en rekommendation. Att bli introducerad via en gemensam kontakt till den kund du försöker få till ett möte med stärker dina möjligheter avsevärt.¨

3. Kommentera det du delar
När du delar ett inlägg gäller det att vara lite kreativ. När du trycker “dela” har du möjlighet att kommentera inlägget. Dela inte utan att kommentera. Lägg alltid en personlig reflektering genom att skriva en mening om det du delar.

4. Mentalitet
För att lyckas med LinkedIn måste du hänga där dagligen. Följ grupper som verkar inom din bransch och var delaktig genom att dela, gilla och kommentera inlägg som du finner intressanta. Korta men effektiva stunder ger bäst resultat. Ha som vana att tillsammans med morgonkaffet segla in på LinkedIn för att se vad som hänt i ditt nätverk.

5. Skapa värde
Prata inte om dig själv och dina produkter först. Om en kund vill veta mer om dig eller ditt företag ska denna information finnas lättillgänglig på din/er hemsida. Fokusera istället på att skapa ett värde för dina kunder genom att ge dem gratis och användbart materiel, såsom tips, artiklar eller blogginlägg. Genom att dela med dig av relevant information till dina potentiella kunder skapar du förtroende och kännedom om dig eller ditt företag.

6. Dölj inte din aktivitet
Under Privacy & Settings kan du ändra vad andra ser om dig när du besöker deras profil. Rådet är att aldrig dölja vem du är. Detta kan vi likna vid att knacka på någons dörr med en rånarluva på huvudet. Var istället öppen så kommer du se att fler och fler kommer besöka din egna profil i retur. Vilket kommer bidra till större nyfikenhet från kunderna.

7. Prospektera
Använd dig av funktionen ”Avancerad sökning”. Via denna funktion kan du kan leta upp beslutsfattare i specifika branscher eller orter, m.m. ”Avancerad sökning” hittar du via en länk bredvid sökrutan högst upp på LinkedIn. Använd fälten ”Titel” för att skriva in den befattning som din målgrupp har, t.ex. “Marknadschef”. Glöm inte välja Location.

8. Rekommendera
När kollegan har gjort något extra bra - tveka inte att rekommendera hen via LinkedIn. Det är helt ok att hjälpa varandra genom att intyga varandras kompetenser för att lyfta era profiler. Ser kunden att du har många rekommendationer så kommer denna med sannorlikhet få ett större förtroende för dig.

9. Använd InMail
För att kontakta människor som man INTE har som vän än bör man använda något som heter InMail. Funktionen ingår i Premiumtjänsten och fungerar som LinkedIns mailklient. Du väljer något som heter Sales Navigator Professional och tjänsten kostar en slant. Dock kan man signa upp sig för att prova tjänsten gratis i 30 dagar. Gör gärna det för att lära dig InMail och testa dig fram. Mottagaren får automatiskt din profil i mailet och på så sätt initieras en professionell kontakt. Tester visar att genom att skicka ytterligare ett Inmail till en potentiell kontakt ökar sannolikheten för svar med 500%. Skicka därför alltid ett sekundärt mail efter en vecka till de som inte svarat.

10. Använd inte generiskt svar i dina InMail
”Jag skulle vilja lägga till dig i mitt professionella nätverk på LinkedIn.” Tänk efter, är den autogenererade texten verkligen det intryck du vill ge? Ta istället några sekunder till att berätta lite mer om dig själv, vilket värde du kan erbjuda den potentiella kunden, hur du känner personen eller varför du tar kontakt.

11. Gör din läxa
Aldrig i vår historia har vi varit så utsatta för reklam och säljare som idag. Det finns en orsak till varför 30% av svenskarna har Adblock på sina enheter. (Räkna med att de flesta IT-chefer har Adblock). Folk är trötta på dålig reklam, därför måste vi verkligen göra vår läxa och vara så relevanta för motparten som möjligt. Studera därför inte bara kundens hemsida och LinkedIn profiler, utan även Facebook, Twitter, forum, etc för att på detta viset kunna få en bättre förståelse av företaget och deras egna kunder.

Har du några fler tips som du skulle vilja dela med dig av? Kommentera gärna!