Intervju med Fredrik Vöcks - Senior IP Network Engineer på Bredband2

Hej Fredrik, berätta hur du hamnade på Bredband2?

Det hela började med min nyfikenhet. När jag var 10 år fick jag min första dator en Commondore 64, när jag var 16 år tog jag en radioamatörlicens med inriktning telegrafi. Jag tror en del som jobbar med nätverk idag även har en bakgrund inom radioteknik. Innan Internet slog igenom var radiovågor det enda ”öppna” sättet att kommunicera på med främmande människor utanför landets gränser. Denna erfarenhet förstärkte bara mitt teknikintresse vilket gjorde att jag tog min systemvetarexamen och statsvetarexamen på Lunds Universitet. Jag har jobbat med nätbyggnad på bl.a. Ericsson, Sony Ericsson och Labs2 innan jag för 5 år sen hamnade på Bredband2.

Berätta vad du gör på jobbet om dagarna?

Mitt viktigaste jobb är att se till så våra kunder får bästa möjliga upplevelse av våra tjänster. Dagligen analyseras trafikmönster i vårt nät vilket är viktigt eftersom vi kontinuerligt optimerar nätet samtidigt som dessa analyser ligger till grund för vidare planering vid utbyggnad av vårt nät. Utöver detta jobbar jag även med produktutveckling och säkerställer de tekniska förutsättningarna för att kunna leverera våra befintliga och framtida tjänster.

Har företagens krav på IT-säkerhet förändrats?

Självklart, idag är full tillgänglighet det enda som accepteras. Företagen vill känna sig trygga och nertid accepteras inte, därför efterlyses mer stabilitet och högre kapacitet. Man kan säga att de är mer krävande än någonsin, vilket vi tycker är kul och det tvingar oss att alltid stå på tå. Vi jobbar stenhårt för att företagen skall känna förtroende för vad vi erbjuder genom att leverera tjänster som håller högsta möjliga kvalitet. Vårt mål är att uppfylla företagens förväntningar och lite till.

Vad är redundans?

En standard internettjänst bygger på en förbindelse och en kundplacerad avlämningspunkt (switch). Med redundans kan du få två förbindelser som går olika vägar in i fastigheten och två kundplacerade avlämningspunkter. Med detta skyddar du dig mot både fysiska fel såsom avgrävningar samt eventuella hårdvarufel på de kundplacerade avlämningspunkterna. Den redundanslösning vi levererar är helt automatisk dvs. om den primära förbindelsen grävs av läggs trafiken över till den sekundära när sedan den primära förbindelsen åter är i drift igen flyttas trafiken tillbaka. Allt detta sker helt utan handpåläggning från vare sig vår sida eller kundens sida.

Varför är redundans viktigt?

När ens uppkoppling är nere så skapar det andra problem utöver de självklara ekonomiska som man får när ens hemsida eller kontor ligger nere. Problem som företag oftast glömmer bort eller underskattar bygger på mjuka värden som t.ex. missnöjd personal, en stökig och ofokuserad arbetsplats vid avbrott. Jag tycker att kostnaden för att undvika detta är försumbar i det stora hela.

Hur kan man som företag som fokuserar på sin kärnverksamhet hålla sig uppdaterad om allt detta?

Det går inte! Vi erbjuder tjänsten exakt för den anledning att du som företag skall kunna fokusera på din kärnverksamhet och slippa lägga tid på alla IT-säkerhetsbesvär. Det finns tusentals utmaningar och problem som man träffar på och man gör sig själv en tjänst samtidigt som man både sparar tid och pengar på att överlåta det till oss som besitter rätt expertis inom området.

Hur kommer redundansen se ut i framtiden?

Jag tror inte att den kommer förändras nämnvärt inom en snar framtid då större förändringar inom nätverksvärlden är sällsynta. Det som kontinuerligt sker är att vi kortar ner omslagstiderna vid fel men i övrigt så kommer vi leva med de förutsättningar vi har nu under lång tid framöver. En parantes är att Bredband2 aldrig använder 3G/4G som en redundanslösning eftersom kvalitén och upplevelsen blir kraftigt försämrad. Men i framtiden kan detta förändras.

Vad är ditt tips till företag som funderar över att skaffa redundans?

Se över era behov och ha i åtanke att som med allt annat viktigt i livet bör man ha en reservplan. Inom redundans så är vi kundernas reservplan. Istället för att spendera pengar på dyra och förlegade SLA är det mycket bättre att investera dessa i en stabil redundanslösning. Förr eller senare kommer alla förstå värdet av redundans, vissa före skadan är skedd och resten efter. Slå oss en signal så ger vi er ett förslag på en helhetslösning, och genom detta slipper ni kanske ännu ett huvudbry.