Bredbandsbolaget motsätter sig krav på blockering

Den 11 november uppmärksammade flera medier att Bredbandsbolaget blivit stämda av bolagen Universal Music, Sony Music och Warner Music, tillsammans med Nordisk Film och Svensk Filmindustri. I stämningsansökan kräver de att Stockholms tingsrätt förbjuder Bredbandsbolaget att ge sina kunder tillgång till The Pirate Bay och streamingsajten Swefilmer. Bredbandsbolaget lämnar idag in sitt svaromål till Stockholms tingsrätt, i vilket Bredbandsbolaget motsätter sig kraven på att blockera innehåll och tjänster som finns tillgängliga för Bredbandsbolagets abonnenter på internet.

Bredbandsbolaget poängterar i sitt svar att svensk rätt inte ger domstolen stöd för att kräva att Bredbandsbolaget i egenskap av internetleverantör ska blockera innehåll och tjänster som finns tillgängliga på internet.

Bredbandsbolagets roll är att ge sina abonnenter tillgång till internet. Därigenom bidrar Bredbandsbolaget till det fria flödet av information och möjligheten för människor att nå varandra och kommunicera över internet. Bredbandsbolaget ska däremot inte bevaka den information som utbyts i nätet.

• Vår uppgift som internetoperatör är att leverera bredbandsuppkoppling till våra kunder, inte att kontrollera eller blockera innehåll eller tjänster. Det är en bärande princip för ”Öppna Internet” att operatörer inte ska hållas ansvariga för trafiken i nätet.
  • Bredbandsbolaget blockerar inte innehåll eller tjänster baserat på enskilda organisationers önskemål. Det finns inte någon laglig skyldighet för operatörer att blockera varken The Pirate Bay eller Swefilmer. Det finns andra legala möjligheter att komma åt intrång i rättigheter, men att tvinga en internetoperatör att blockera sina abonnenters tillgång till tjänster och innehåll är enligt gällande svensk rätt inte möjligt.

För frågor, vänligen kontakta Bredbandsbolagets Presstjänst på 08-41 01 00 40 eller press@bredband.com

• 2014
  • streaming