Bredbandsbolaget i samarbete om bredband i Linköping

Stångåstaden erbjuder från och med 1 juni marknadens modernaste bredbandsnät till sina hyresgäster. Tack vare ett samarbete med Bredbandsbolaget och Utsikt får de boende i bolagets fastigheter möjlighet att välja mellan flera bredbandsleverantörer i ett nytt uppgraderat nät.

För ett år sedan träffade Stångåstaden, Utsikt och bredbandsleverantören Bredbandsbolaget en överenskommelse om att skapa ett bredbandsnät där olika leverantörer erbjuder sina tjänster parallellt. Från och med den 1 juni 2011 blir detta verklighet för de drygt 14 500 hyresgästerna i Stångåstadens fastigheter.

De kommer då att kunna fortsätta ha Bredbandsbolaget som leverantör eller välja någon av Utsikts tjänsteleverantörer. Avtalet löper på fem år från och med den första juni 2010 med en möjlig förlängning på ett år.

Under det år som gått sedan överenskommelsen tecknades har Bredbandsbolaget uppgraderat det befintliga bredbandsnätet. Detta kommer på sikt ge högre hastigheter än i dag och möjlighet att fortsätta utveckla tjänsteutbudet.

-          När vi nu öppnar upp bredbandsnätet för flera olika tjänsteleverantörer bör det skapa bättre villkor för våra hyresgäster, sägerPer Sjösvärd, IT-chef på Stångåstaden. Något som känns fantastiskt bra. Att vi dessutom är först i Sverige att göra detta känns naturligtvis ännu bättre. Det visar återigen att Stångåstaden är ett bolag som vill ligga i framkant och som vågar utmana.

-          Denna lösning ger oss tillräcklig kontroll på tekniken för att vi ska kunna garantera vår höga tjänstekvalitet även i stadsnätet. Jag är glad över att våra kunder i Stångåstadens fastigheter även i framtiden kan välja Bredbandsbolaget, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget.

-          Vi vill erbjuda så många kunder som möjligt att ta del av ett stort utbud av bredbandstjänster och leverantörer, säger Jörgen Svärdh, vd Utsikt Bredband AB. Vårt långsiktiga mål är att alla ska ha tillgång till öppna bredbandsnät.

För ytterligare information kontakta gärna:

Per Sjösvärd, IT-chef AB Stångåstaden, telefon 013-20 85 66.

Jörgen Svärdh, vd Utsikt Bredband, telefon 013-20 92 49.

Bredbandsbolagets presstjänst, 08-41 00 75 55.

• bredband
  • stadsnät

Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för internetaccess, telefoni, digital-TV och andra tjänster. Vi har idag mer än 460 000 anslutna hushåll och är därmed landets näst största bredbandsleverantör med 25 procent av marknaden. I storstadsregionerna är vi nummer ett. Bredbandsbolaget är också en av Sveriges största leverantörer av bredbandstelefoni med mer än
200 000 anslutna hushåll. Vårt nät byggs ut kontinuerligt och kan idag nå cirka 2 miljoner svenska hushåll på över 70 orter runt om i landet. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, Sverige ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.