Bredbandsbolaget når ytterligare 500 000 hushåll

Med en utbyggnad på 35 procent kan Bredbandsbolaget nu erbjuda totalt 1,9 miljoner svenska hushåll upp till 10 Mbit/s. Vissa kan till och med få upp till 100 Mbit/s. Därmed befäster bolaget sin ställning som Sveriges näst största bredbandsleverantör. Under hösten ansluts 69 nya kommuner till Bredbandsbolagets nät, bland annat Jönköping, Nyköping, Norrköping, Katrineholm, Enköping, Strängnäs, Mora, Sunne och Åre. Med den nya utbyggnaden når bolaget 43 procent av Sveriges hushåll. Mot slutet av 2004 kommer Bredbandsbolaget förutom internet och IP-telefoni, även att kunna leverera tv via bredbandsnätet. För att kunna titta på så kallad IP-tv behövs en bredbandsuppkoppling på 5-8 Mbit/s. – Redan nu är överföringshastigheten central. De intressanta tjänsterna för en stor del av Sveriges befolkning kommer att kräva hastigheter närmare 10 Mbit/s, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget. Bredbandsbolaget var först med att erbjuda 24 Mbit/s i telejacket och är Sveriges största leverantör av höghastighetsbredband på 10-100 Mbit/s. För ytterligare information Peder Ramel, vd Bredbandsbolaget 08-506 983 00 peder.ramel@bredband.com Bredbandsbolaget är Sveriges största bredbandsleverantör efter Telia. Bredbandsbolaget har 290 000 kunder och förväntas att uppnå en omsättning över 1 miljard kronor under 2004. Bredbandsbolaget är Sveriges största operatör inom IP-telefoni, med cirka 60 000 privatkunder. Största ägare i Bredbandsbolaget är Investor, The Carlyle Group och B2 Partners (ett Access Industries-bolag). Bredbandsbolaget grundades 1998 och har cirka 260 anställda. Se www.bredbandsbolaget.se för mer information.