Bredbandsbolaget och Flattr samarbetar kring sociala mikrobetalningar på nätet

Bredbandsbolaget inleder nu ett exklusivt samarbete med svenska internet-entreprenören Flattr, för att etablera användandet av sociala mikrobetalningar på nätet. Sociala mikrobetalningar väntas förändra vårt sätt att skapa och uppleva innehåll på nätet. För Bredbandsbolagets kunder innebär samarbetet i förlängningen mer och bättre innehåll på nätet.

Flattr baseras på idén att användare vill kunna visa sin uppskattning och stödja kreatörer på andra sätt än att enbart klicka på en ”gilla-knapp”. Sociala mikrobetalningar är en ny företeelse som syftar till att både professionella och oberoende kreatörer kan få betalt för sina alster direkt från sina användare. Tjänsten har använts med framgång på ett antal marknader och lanseras nu bredare i Sverige i och med det exklusiva samarbetet med Bredbandsbolaget.

- Bredbandsbolaget söker ständigt efter nya innovativa tjänster som motsvarar våra kunders efterfrågan på att uppleva mer på nätet. Flattr är ett nytt och enkelt sätt för individen att visa uppskattning för digitalt innehåll och stödja dem, som producerar den nytta och det nöje vi alla konsumerar. Det intressanta är att skapare får betalt istället för att ta betalt. Vi tror på att ju fler kreatörer som får belöning för sitt arbete, desto rikare och mer diversifierat blir utbudet på nätet, säger Jesper Hedblom, Marknadschef på Bredbandsbolaget.

För att inspirera sina kunder att både ”flattra” och bli ”flattrade”, får de 1000 första kunderna hos Bredbandsbolaget som öppnar ett Flattrkonto, 50 kr/månad i tre månader att ”flattra” för. För att kunna ta del av erbjudandet ska man vara kund hos Bredbandsbolaget och registrera sitt Flattrkonto via Bredbandsbolagets hemsida. Där finns också mer information om tjänsten och tips på svenskt innehåll som går att ”flattra”.

Så fungerar Flattr
Användare som vill ge donationer, skapar ett Flattrkonto via Bredbandsbolaget och fyller det med valfritt belopp. När användaren ser en Flattrknapp på nätet, t ex i anslutning till en blogg, klickar man på knappen och ger på så vis ett bidrag direkt till bloggaren. Vid månadens slut fördelas pengarna lika mellan dem, som man flattrat. Varje bidrag blir kanske inte mer än en krona per månad, men tanken är att ”många bäckar små ska göra en å”. De som är intresserade av att bli ”flattrade” av andra, startar ett användarkonto och lägger därefter upp en Flattrknapp på sin egen sida. En avgift på 10 procent per ”flattring” går till Flattr.

- Vi har testat tjänsten på flera marknader under en period och är tacksamma för de positiva reaktioner vi fått från både användare, kreatörer och press. Nu är vi mogna att ta nästa steg och nå bredare målgrupper i Sverige. Vi hoppas och tror att vårt samarbete med Bredbandsbolaget leder till att både fler skapare och användare av digitalt innehåll blir nyfikna på och ser möjligheterna med sociala mikrobetalningar på nätet, säger Linus Olsson, en av grundarna till Flattr.

Tjänsten har bl a använts i Tyskland sedan april 2010 och där ser man att det främst är musikkreatörer, bloggare och journalister som ”flattras”. Bredbandsbolaget är exklusiv samarbetspartner till Flattr i Sverige under 2011.

Om Flattr
Flattr som idé uppstod 2007, då Peter Sunde hade en tanke kring att trots att det mesta innehåll på webben är gratis så borde det ändå finnas ett enkelt sätt för människor att belöna kreatörer som de uppskattar. I början av 2010 började arbetet med att exekvera idén och tillsammans med Linus Olsson släpptes den första betan i februari 2010, vilket också kan betecknas som Flattrs födelse. Jonas Birgersson, som 1998 var en av grundarna till Bredbandsbolaget inom ramen för Framtidsfabriken, är idag medlem av Flattr Advisory Board.

Sedan starten har användare lagt upp över 300 000 förslag och idéer att ”flattra” i Flattrs databas och över 550 000 mikrobetalningar eller ”flattringar” har genomförts. Företaget har kontor i Malmö och London. Vänligen läs mer på http://flattr.com

• sociala mikrobetalningar
  • flattr

Om Bredbandsbolaget