Höghastighetsbredband via telefonjacket till ytterligare en halv miljon svenskar

Stort intresse för Bredbandsbolagets VDSL-tjänst leder till fortsatt utbyggnad. Bara några dagar efter att Bredbandsbolaget presenterade sin VDSL-tjänst, som erbjuder 12 Mbit/s via telefonjacket, hade mer än 30 000 svenskar anmält intresse för tjänsten. Nu går företaget vidare och gör det möjligt för ytterligare drygt 500 000 att koppla upp sig mot Bredbandsbolagets nät. Nytt är att även Göteborg och Malmö omfattas av utbyggnaden, där inledningsvis ungefär 200 000 respektive 100 000 hushåll inom kort kommer att kunna ansluta sig. Genom att koppla sitt eget fibernät till telestationer kan Bredbandsbolaget erbjuda 12 Mbit/s bredband via det vanliga telefonjacket. Det innebär att hushåll som inte har tillgång till Bredbandsbolagets LAN-baserade bredband ändå kan få tillgång till företagets tjänster. – Vi har fått ett otroligt positivt mottagande av vår VDSL-tjänst med mer än 30 000 intresseanmälningar bara några dagar efter lanseringen. Därför är det väldigt glädjande att vi nu kan erbjuda ytterligare drygt 500 000 hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö att koppla upp sig mot vårt snabba nät, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget. Skillnaden mot vanliga ADSL-tjänster är att Bredbandsbolaget endast använder den sista delen av telenätet – från telestationen fram till användaren. På detta sätt kan man erbjuda en betydligt snabbare anslutning till användaren. Bredbandsbolagets VDSL-tjänst kostar 399 kronor per månad. Överföringshastigheten är 12 Mbit/s nedströms och 9 Mbit/s uppströms. Anslutningsavgiften är 1 495 kr inklusive modem (t o m 31/8, därefter 1 995 kr). VDSL-tjänsten innebär att Bredbandsbolaget på allvar kan ta upp kampen om hushåll som bor i villor och radhus där fiberanslutning inte är ett alternativ. VDSL-tjänsten har samma innehåll som Bredbandsbolagets LAN-tjänst. Det innebär att man till exempel kan hyra och se filmer direkt genom så kallad video-on-demand eller använda Bredbandsbolagets telefoni, som helt ersätter Telias fasta telefonabonnemang och ger lägre samtals- och abonnemangskostnader för hushållen. För ytterligare information kontakta gärna: Peder Ramel, vd Bredbandsbolaget Tel 08-506 983 00