Populärt koppla datorn till TV:n i jul

Hos Bredbandsexperten, teknikhjälp på telefon, har telefonerna gått varma i mellandagarna av alla som har problem att koppla in och koppla upp sina nya julklappar och mellandagsfynd. Under mellandagarna har det varit fyra gånger fler samtal än normalt; de vanligaste frågorna har rört hur man kopplar datorn till tv:n och hur man får sin router att fungera.

– Nu börjar vi på allvar se skiftet från traditionella tv-tablåer till att man via datorn tittar på tv och film när man själv vill. Det syns både i populariteten för tv-kanalernas play-utbud och filmtjänster som Voddler. Då är det självklart att man vill kunna koppla datorn till tv:n vilket har märkts hos Bredbandsexperten i jul, säger Georgi Ganev VD på Bredbandsbolaget.

Koppla datorn till din tv. Genom att koppla ihop datorn och tv:n kan du till exempel streama film via datorn, exempelvis Voddler, och sedan spela upp den på din tv. Då krävs att datorn har en S-VHS, HDMI, DVI eller VGA-utgång som är de vanligaste utgångarna på moderna tv-apparater. Allra bäst kvalitet får du med HDMI och DVI. Koppla ihop datorn och tv:n med en kabel som passar din utgång. Se till att du har installerat grafikkortets fullständiga paket och gör därefter inställningar i datorns grafikkort för att klona din bildskärm.

Trådlöst internet. Minidatorerna passar perfekt för att surfa trådlöst uppkrupen i soffan. För att installera ett trådlöst nätverk behöver du en router och en dator med en trådlös nätverksenhet. Optimera signalen genom att ställa routern minst en meter från andra trådlösa enheter, som telefoner, och genom att ställa routern högt så att signalen får bra spridning i rummet. Placera inte routern på en högtalare, tv eller i närheten av en mikrovågsugn då dessa innehåller magnetfält som kan störa signalen. Tänk också på att om du har ställt routern bakom en tjock vägg blir signalen sämre än bakom en tunn vägg.

Om Bredbandsexperten

Bredbandsexperten är en support dit man kan ringa för att få hjälp med sådant som rör teknikproblem i hemmet. Tjänsten kostar 19 kronor per minut men max 285 kronor per ärende. Man betalar bara om Bredbandsexperten löser problemet eller ger information som leder till lösning av problemet. Bredbandsbolagets kostnadsfria support som hanterar Bredbandsbolagets produkter och tjänster fungerar som vanligt.

Bredbandsexperten tel: 0770-777 666.

För mer information, kontakta: Presstjänsten, Bredbandsbolaget:  08-4100 7555, press@bredband.com

• bredbandsexperten
  • georgi ganev
  • trådlöst internet
  • trådlöst nätverk
  • voddler
  • koppla dator till tv
  • router

Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för Internetaccess, telefoni, digital-tv och andra tjänster. Företaget har fler än 475 000 privat- och företagskunder och ett nät som omfattar två miljoner svenska hushåll på över 70 orter. Bredbandsbolaget är också en av Sveriges största leverantörer av bredbandstelefoni med fler än 200 000 anslutna hushåll. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, Sveriges ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.