Brenderup AB expanderar i Jönköping

Sedan i början av 1970-talet har släpvagnstillverkaren Brenderup AB haft sitt försäljningskontor och produktion i Jönköping. Nu fortsätter Brenderup att satsa i Jönköping och adderar verksamhet till det som redan finns idag.

- Vi har haft en fantastiskt bra försäljningsutveckling de senaste åren. Med Jönköping som naturlig logistikbas investerar vi nu i en ny modern anläggning för att fortsätta vår expansiva resa samt öka vår kapacitet och ytterligare stärka vår marknadsposition i Sverige och i övriga Skandinavien, säger Pål Jönsson, koncernchef för Brenderup-koncernen.

- Vår Jönköpingsanläggning kommer att vara navet för distribution till våra kunder i Sverige och kommer även att förse fler och fler kunder i Danmark och Norge med både släpvagnar och reservdelar, säger Stefan Sjöberg, VD för Brenderup AB.

Ny anläggning i Jönköping

I dagsläget finns Brenderups anläggning i Ljungarums industriområde men till sommaren sker byggstarten för en ny anläggning i Stigamo. Verksamheten på den nya enheten kommer att sysselsätta över 100 personer. Fastighetsägare är lokala företaget Nivika, som står bakom projekteringen och bygger för framtiden i Jönköping. Inflyttning beräknas ske under andra halvåret 2018.

- Med denna satsning kommer vi i framtiden på ett mer effektivt sätt optimera vår produktion, materialflöde, logistik och administration för att skapa ytterligare värde för våra kunder, fortsätter Stefan Sjöberg.

Läs mer om Brenderup Group

Läs mer om Nivika