Pressmeddelande -

Sverigepremiär för Kona Hanalei Island IPA på fat under Stockholm beer & whiskey festival

Under Stockholm Beer & Whiskey Festival i Konas monter lanserar Brewery International ölen Hanalei Island IPA med guava, apelsin och passionsfrukt. Det är en mer sessionable variant av en IPA med 4,5% alkoholhalt och med stor fruktighet och smak. Den finns tillgänglig på flaska i Systembolagets beställningssortiment redan idag men alltså inte ännu på fat. Men det är något det ska bli ändring på under Stockholm Beer & Whiskey Festival första helgen den 28- 30 september.

- "I och med att bryggarna blir bättre och mer erfarna för varje dag så har de också lärt sig att brygga god öl utan att alkoholhalten behöver vara den bärande smaksättaren. Som resultat har vi sett en ökad efterfrågan på öl med lägre alkoholhalt och Hanalei IPAn passar perfekt in i session IPA segmentet. I tillägg har den en unik fräschör och fruktighet tack vare de friska humlesorter Millenium, Azacca och Galaxy som gör att vi är säkra på att den kommer uppskattas av besökarna på festivalen" säger Stefan Schnitzler Marknadschef på Brewery International.

Kona Brewing Co. grundades år 1995 av far och son Cameron Healy och Spoon Khalsa i Kona på Big Island beläget i ögruppen Hawaii i Stilla havet. De hade tröttnat på all importöl och hade en dröm om att starta ett lokalt bryggeri som producerade och levererade färsk öl till invånarna. Inte trodde de då att de skulle leverera öl till Sverige på andra sidan jorden. Ölen som Kona Brewing står bakom representerar en egen stil  - den är fräsch, frisk och har ofta en något lägre alkoholhalt än sina likasinnade ölkompisar. Den passar bra till asiatiskt, sallader men även till det amerikanska köket. Varumärket i sig står för allt vad Hawaii och aloha är - easy going, laid back och att njuta för stunden. Liquid Aloha!

I Sverige finns Big Wave Golden Ale, Hanalei IPA, Fire Rock Pale Ale och Longboard Lager tillgängliga för restaurang och genom Systembolaget.