Brewhouse Entreprenörer – Podden Vanligt Folk

Med färgkoordinerade pennor sitter Anna Hemmingson med ett anteckningsblock på Brewhouse Inkubator och verkar djupt försjunken i sina tankar; fullt koncentrerad på de anteckningar som ska leda den nyskapande företagsidén om ”Podden Vanligt Folk” framåt mot förverkligande.

— Jag tycker att det är helt fantastiskt att få träffa människor och höra deras berättelser och få möjlighet att dela det med andra. Därifrån föddes idén om en podcast där vanliga människor får komma till tals, ta plats och berätta om vad de har varit med om i livet. Varje gång jag går hit till Brewhouse så tänker jag att jag är fantastiskt lyckligt lottad som får hålla på med det här. Det här är min egen vision och min dröm om att jag ska kunna få vara en förmedlare av andra människors livsberättelser, säger Anna Hemmingson.

Anna berättar vidare att hon tänker sig idén som ett Sommar i P1 fast med okända människor och i intervjuformat. Hon har också funderingar kring att podden kan komma att bli något av en motreaktion till dagens medielandskap.

— Jag upplever att vi lever i ett medielandskap där kända människor får väldigt mycket utrymme och att det finns en idé om att vi alla på något sätt ska bli kända för att det är då vi blir sedda och bekräftade. Jag hoppas och tror att Podden Vanligt Folk ska ge insikten att vi inte är så ensamma, utan att alla har liv som både går upp och ner. Den tillrättalagda tillvaron som vi ser på sociala medier speglar inte tillvaron för någon av oss, säger Anna Hemmingson.

När det gäller deltagandet i Brewhouse Inkubator säger Anna att hon är väldigt glad för att hon sökte.

— Jag hade inte kunnat få den här starten på mitt företagande om jag inte hade varit på Brewhouse och fått det här nätverket och fått ta del av all den gemensamma kunskap som finns här. För egen del hoppas jag såklart att andra ska tycka att min företagsidé är intressant och att det här är någonting som kan sprida sig till den stora massan. Det är så lätt att glömma bort att den stora delen av befolkningen trots allt är vanligt folk.