Brewhouse Entreprenörer – Språkbussen

Annika och Hans Melin har en vision. Den vilar på tanken att språket är ett grundfundament som behövs för att fullt ut kunna fungera i sin omgivning. Nya rapporter kommer fram till att språkutvecklingen behöver stöttas och att expertisen behöver komma närmare de som berörs. Samtidigt är det svårt för förskolor och skolor att hinna åka iväg och möta upp expertisen där den finns.

Annika och Hans startade Språkbussen som ett led i att vända på förutsättningarna och istället ta expertisen till de platser där behoven finns.

— Vi har tre barn och vår Ellen har Downs syndrom. Det är tack vare henne som vi har hamnat i sådana här tankar och idéer. Vi har sett behovet av samarbete genom många års möten med pedagoger på förskolan och i skolan, säger Annika Melin.

— Det finns jättemånga organisationer som stöttar familjer som oss och barn som behöver språklig utveckling, men vi ser att det skulle behövas ett mycket större samarbete mellan staten, kommunen och landstinget. Ibland är det specialpedagogiska skolmyndigheten med sin kompetens, Ibland är det specialpedagoger från ett resursteam i kommunen och ibland är det en logoped från habiliteringen. De jobbar ju alla mot samma mål men i sina egna stuprör. Språkbussen är också tänkt som en mötesplats där de här olika kompetenserna kan möta föräldrarna och faktiskt samverka, säger Annika Melin.

The Brewhouse Award

Förra året tävlade Språkbussen med sin idé i The Brewhouse Award i kategorin ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap”. Även om de inte vann så är både Annika och Hans mycket glada över sitt deltagande då det innebar att Språkbussen fick plats i ett av Brewhouse tillväxtprogram för startups.

— Själva galan var väldigt pampig och proffsigt upplagd. Jag gillar hela uppläget med att man lyfter idén. Man får pepp och stöttning och man känner att det är på riktigt, säger Hans Melin.

— Det som var bäst med galan var ändå det som det gav oss. Att få vistas i den här miljön med alla andra företag som är här och flera som jobbar med social hållbarhet. Det har varit ett lyft, säger Hans Melin.

Samverkan

Annika är inne på samma linje och betonar den samverkan som sker mellan entreprenörerna i Brewhouse inkubator.

— Det har gett oss massor att träffa alla nya kollegor som har andra idéer. Man möts i de olika frågeställningarna som gäller för alla nystartade företag, säga Annika Melin.

Båda Annika och Hans är glada över att de tog chansen att ställa upp i The Brewhouse Award och skickar samtidigt med ett råd till de som funderar på att anta utmaningen.

— Det tipset vi kan ge är att sikta högt och vara väl förberedd när man går in i tävlingen. Alla möten leder till någonting nytt.

KONTAKT: annika@sprakbussen.se