I slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara göra

I förra veckan skrev Brewhouse om Henrik Kilhamn, i Brewhouse förinkubator, som tillgängliggör klassiska musikstycken genom att spela och berätta om dem i sin Youtubekanal Sonata Secrets.

Det är många som har insett fördelarna med Youtube även när det gäller att bygga upp sitt varumärke och att använda sig av det för företagets marknadsföring och content marketing.

Vi bad Henrik Kilhamn berätta lite mer om förutsättningarna och ge oss sina 3 bästa tips på hur man bygger upp en välbesökt Youtubekanal.

— Till att börja med så är det än så länge lättare att få intäkter via Youtube än via podd. Poddmarknaden är fortfarande relativt liten även om den håller på att växa. När det gäller intäkter så måste man komma upp i 10 000-100 000-tals ”views” för att få reklamintäkter. Men det finns även möjligheter till intäkter via partneravtal och att rekommendera produkter, säger Henrik Kilhamn.

— Innan jag började la jag mycket tid på att lägga upp en plan för att få det här ”sustainable”. Det är någonting som det pratas mycket om när det gäller att få sin kanal att växa. Det är viktigt att hålla en regelbundenhet i att producera nytt material. Det är lätt att få många ”views” i början, men kan man inte upprätthålla en bra takt så dör det snabbt ut.

Just kontinuitet är först ut på Henriks topp 3-lista över saker man ska tänka på för att lyckas med sin Youtubekanal.

1. Kontinuitet

Man ska kunna producera och publicera material regelbundet. Tänk att din kanal är mer som ett TV-program än en enskild film. En video i veckan är ett bra riktmärke. Utmaningen är att hinna med produktionen i vardagen jämte allt annat arbete och fritid i livet. Jag planerade för hur jag skulle hinna med produktionen löpande flera månader innan jag började, och nu behöver jag bara hålla mig till den planen.

2. Anpassa till målgrupp

Detta är något vi har pratat mycket om på Brewhouse. I Youtube-kontexten gäller det att hitta en kompromiss mellan vad du brinner för att producera och vad en viss målgrupp kan tänkas efterfråga. Man kan inte göra filmer som riktar sig till "alla" även om "alla" finns på Youtube, så välj den målgruppen som passar bäst och planera materialet för den. I mitt fall är det sådana som redan har ett visst intresse för klassisk musik som jag riktar mig mot mest.

3. Anpassa till plattformen

Alla medieplattformar fungerar lite olika. På Youtube gäller det bland annat att ha bra thumbnails så att tittarna klickar på filmerna och att ha medryckande innehåll i början så att de fortsätter titta. Om man sedan använder sig av Facebook eller Instagram så måste man anpassa sig till hur det funkar där. Det finns många bra Youtubers som pratar om detta som man kan lära sig mycket av, men i slutänden måste man våga ta steget och lära sig själv genom att bara ”Göra”.

Titta på Sonata Secrets här!