Norbert digitaliserar arbetssökandet

BREWHOUSE INCUBATOR

Du sitter och väntar på att få komma in på en efterlängtad arbetsintervju. Hjärtat hamrar hårda rytmer i bröstkorgen och skickar ut blodet med sån kraft att det dunkar i tinningarna. Det är nervöst, nästan febrigt. I nästa tanke upptäcker du att du har glömt ditt CV.

Norbert Laszlo som driver Web-CV i Brewhouse förinkubator har en lösning på problematiken som dessutom gör ditt CV mer attraktivt för arbetsgivare och ökar dina chanser att landa drömjobbet.

– Enkelt beskrivet är Web-CV en tjänst som tänker både på design och funktionalitet. Ett digitalt CV är någonting som alltid är tillgängligt vilket är en stor fördel. Det svåraste idag är att sticka ut och det kan man definitivt göra med ett fint designat digitalt CV, säger Norbert som studerat informationsteknik vid Chalmers i Göteborg.

– En annan fördel är att man kan leverera mycket information på en liten yta vilket är svårt på ett platt papper. Man kan sätta upp tydliga rubriker och ge läsaren en snabb överblick över ens meriter och arbetslivserfarenheter. Samtidigt kan man gå vidare och fördjupa sig via länkar till ytterligare text.

Nischade lösningar

Norbert berättar att en stor fördel med digitalt CV är att man enkelt och snabbt kan anpassa design och upplevelse till olika sorters företag och att han längre fram ska kunna erbjuda mer nischade lösningar som riktar sig till specifika branscher.

Första gången som Norbert hörde talas om Brewhouse var på en starta-företagsdag i våras.

– Jag gick inte ens fram den gången eftersom jag kände att jag inte kunna lägga fram någonting på bordet. Jag hade inte mycket mer än en idé och en väldigt tidig version av plattformen. Istället jobbade jag vidare under några månader. Senare på hösten, efter att ha testat allt och gjort en välfungerande prototyp, så kände jag att jag var i ett läge där jag behövde konfirmation från någon som inte var vän eller familj.

I backspegeln

Så här i backspegeln är Norbert glad över att han sökte till Brewhouse förinkubator och fick möjlighet till det stöd han kände att han behövde.

– Absolut, Jag har chans att utveckla min affärsidé här. Det är mycket ny information och saker som jag inte har tänk på själv. Det känns verkligen som att jag har alla möjligheter framför mig.