Tyken Design gillar den återvunna julklappen

Sedan 1988 utses Årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut som ägs av Svensk Handel. I år föll valet på ”Det återvunna plagget” vilket har gett ett positivt eko runt om i landet. Inte minst från Brewhouse entreprenör Annika Tykesson som genom sitt företag Tyken Design tillverkar nya möbler och inredningsprodukter av spillmaterial från framförallt träindustrin.

— Det känns helt fantastiskt. Folk börjar fatta att man inte kan konsumera som man har gjort förut. Det känns även som en liten seger med tanke på Black Friday som är på uppgång. Det ger en liten push till branschen att fokusera mer på servicebiten, för om man kollar på hur lite kläder som lagas och tas tillvara, så finns det så oerhört mycket att göra. Jag tycker att det här är jättekul och det är ju någonstans här som jag verkar inom Tyken design också genom att använda mig av återvunna och återbrukade spillmaterial, säger Annika Tykesson.

Motiveringen lyder bland annat att ”det återvunna plagget speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”

— Kunder ser ett värde i second hand idag. Alla butiker och minsta lilla second hand har börjat kunna ta betalt på ett annat sätt. Ett par byxor kostar inte en tia eller en tjuga längre utan man får ge några tjugor och ibland upp till hundralappar, säger Annika Tykesson och fortsätter fundera på nästa års utnämning.

— Årets julklapp till nästa år kanske ska vara att ge sig själv en lagad produkt eller en reservdel istället. Kanske en ny bytta till sin köksmixer istället för att köpa en helt ny köksmixer.