VI ÄR BREWHOUSE – Anna Svensdotter Dimle

"JAG HÖRDE MIG SJÄLV SÄGA ATT JAG HADE SLUTAT"

Som Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare är Anna Svensdotter Dimle ständigt aktuell. Nu som juryordförande i The Brewhouse Award och alltid annars som en aldrig sinande källa till idéer som utvecklar både nya och redan befintliga koncept.

— Mycket har hänt i The Brewhouse Award sedan förra året. Det mest påtagliga är att det har kommit till en helt ny spännande tävlingskategori – Music Innovation. Brewhouse har sina rötter i musikbranschen och startades för att stödja branschens utveckling. Därför känns det oerhört viktigt att lyfta just denna bransch i en helt egen kategori, säger Anna Svensdotter Dimle.

— Sverige har historiskt sett varit mycket starka inom musikindustrin och Brewhouse vill behålla och utveckla den positionen när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Det känns extra roligt att få lansera den här kategorin nu när vi har så många i årets jury med erfarenhet och kompetenser inom musikindustrin. Till exempel Louise Lindén, grundare till både Live Green Festival och Young Innovation HUB, Tomas Jernberg på Dimberg Jernberg Management och Andreas Andersson på DMG Education.

Tegelgula fasader

Det märks när Anna kommer in i ett rum. På det positiva sättet. Hon har värme och energi och är välkomnande och berömmande gentemot de människor som rör sig inom kulturfabrikens tegelgula fasader. Hon ser till att alla blir sedda. Det finns ett fokus i hennes blick som är svår att definiera. Som om hon aldrig hinner vila i en tanke innan nästa boll ska fångas, dammas av och vändas på, innan hon kastar upp den i luften igen med en förhoppning om att inte behöva fånga in den inom en allt för snar framtid.

Man förstår att det där fokuset är en viktig egenskap i arbetet med att leda Brewhouse. Många saker kräver snabba beslut; utmaningar kräver sina lösningar. Anna berättar att det är utmaningen i att driva Brewhouse framåt som gör henne så engagerad och får henne att känna så starkt för uppgiften.

— Jag ser hela tiden att det går som en röd tråd genom vår verksamhet, att vi ska våga. Vi ska våga gå framåt och vara öppna för nya möten. Vi måste våga hoppa utan att på förhand veta hur vi kommer att landa. Men vi måste också våga bromsa när det behövs.

Nyfiken på det okända

I någon mening var det också nyfikenheten på det okända som fick henne att sluta som valthornist och jobbet som professionell musiker, för att istället lägga sin energi på näringslivsutveckling och det nya konceptet Brewhouse.

— Jag var tio år när jag för första gången tog ett valthorn i min hand. Sen den dagen var det en självklarhet att jag skulle bli musiker, säger Anna Svensdotter Dimle.

— Min man jobbade som trombonist i symfonikerna och jag åkte landet runt som frilansande musiker. De få stunder jag var hemma var jag såklart tvungen att öva för kommande uppdrag. Jag tror att min man kände av min växande frustration för en dag frågade han mig om det verkligen var det här jag ville göra. Hans ord satte igång en inre process i mig och det var ungefär samtidigt som jag läste en artikel om Kulturverkstans projektledarutbildning.

En känsla av nystart

Hösten hade kommit till Göteborg med sina sprakande färger och hårdhänt trängt undan sommarens pasteller med armbågarna. En årstid som för en del för med sig en känsla av nystart efter sommarens dekadens och planlösa ledighet. Skolstarter och nya karriärval; allting ligger öppet. Höstens vindar ger en extra skjuts och föser en framåt med en hjälpande hand i ryggen; framåt mot det nya. Anna sökte utbildningen och kom in.

— Jag kände från första dagen på utbildningen att detta var bara wow. Så mycket ny kunskap. Det var verkligen en känsla av att ha kommit rätt, säger Anna på sitt passionerade och engagerande sätt.

— Det intressanta är att jag nästan samtidigt fick ett samtal och en fråga om ett uppdrag i en operaproduktion. Jag hörde mig själv säga att jag har slutat. Efter det telefonsamtalet valde jag att lämna jobbet som professionell musiker och det har jag faktiskt aldrig ångrat.

Resan som företagare

Hela episoden vittnar om att Anna själv har gjort resan som företagare inom kulturbranschen på alla plan. Hon säger att det ger henne en större förståelse för de kreatörer och företagare som kommer till Brewhouse och de utmaningar som de ställs inför. Och inte minst har det gett henne förståelse för de som är med och tävlar i The Brewhouse Award.

—Det är också därför som det är oerhört viktigt för oss att man ska få med sig något mer när man är med och tävlar. Det är inte lätt att själv skaffa sig de kontakter, mentorer och det affärsstöd som The Brewhouse Award erbjuder. Alla som tävlar får dessutom professionell respons på sin idé och jag tror att det lockar många, säger Anna Svensdotter Dimle.

—Vinstpengar är en sak men att få tillgång till vårt jurynätverk kan i många fall vara mer värdefullt. Det är också därför vi har valt att ha hela 40 personer i vår jury. Vi har sett tidigare år att det är viktigt att känna att någon i ens egen bransch lyssnar på den idé som man har. Det är också viktigt att vi kan ge de tävlande förebilder som de kan inspireras av.

• Arbetsmiljö