Affärsidétävlingen My Mission avgörs på Brewhouse i Göteborg

Digital handtrumma eller söl-fria tepåsar? I morgon blir det klart vilka som vunnit Sveriges största affärsidétävling My Mission 2012. Av nitton nominerade förslag på smarta affärsidéer är det sex som får pris i fyra olika kategorier. Vinnarna presenteras på My Missions stora galakväll på Brewhouse i Göteborg tisdag 29 maj. Priset är att få all tänkbar hjälp att förverkliga sin affärsidé.

My Mission är en landsomfattande affärsidétävling för företagande inom kulturområdet och upplevelseindustrin. Tävlingen startades för fem år sedan av Brewhouse i Göteborg, med stöd från Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg. I dag har denna affärsidétävling blivit en viktig kanal för att få in kreativa tankar i näringslivet och kul prylar i produktion.

Målsättningen är att stärka företagandet inom det som kommit att kallas ”kulturella och kreativa näringar”, där upplevelser som konst, musik, design, turism och media ingår. Med tävlingen vill man alltså hjälpa konstnärer och kreatörer att kunna leva på sin verksamhet.

Alla inskickade affärsidéer bedöms under stor sekretess av en fyrtiohövdad jury, som består av representanter från offentligt och privat näringsliv, fria entreprenörer inom kulturområde och upplevelseindustri samt namnkunniga kreatörer och kulturarbetare.

Sex pristagare sållas ut i fyra priskategorier: Bästa affärsidé, Årets Nytänk, Årets Wildcard och nytt för i år:  Årets Greencard, som innebär att affärsidén har ett berömvärt miljömedvetande.  Vinnarna får hjälp att förverkliga sin idé genom coachning, kontorsplats, ekonomisk rådgivning och marknadsföring till ett värde av en halv miljon kronor.

Digital handtrumma, mentalt gym och sölfria tepåsar var några av förra årets vinnande affärsidéförslag. Vilka kreativa och nyskapande idéer man bjuder på i år hålls hemligt till ända till prisutdelningen på My Mission-galan i morgon tisdag 29 maj.

My Mission-galan hålls på Brewhouse i Göteborg med start 19.00. Det blir en sprakande underhållningskväll med musik, spänning, live-konstnär, drag-queen och mingel, där kulturfolk och kreatörer får möjlighet att möta företagare och politiker.

För vidare information och ackreditering: Sandra Lång  sandra@brewhouse.se  031-83 41 00

BREWHOUSE – kulturbryggeriet: Produktionshus och mötesplats för kulturella och kreativa näringar i Västra Götaland

Kulturella och Kreativa Näringar, KKN, är ett samlingsbegrepp som innefattar en rad branscher som har en koppling till estetiskt, kreativt och konstnärligt skapande.  KKN består av följande precisa delområden: Musik, design, arkitektur, film, foto, konst, litteratur, media, mode, måltid, scenkonst, spel, turism och upplevelsebaserat lärande. Verksamhetsområdet har även kallats upplevelseindustri.

• företagande
  • kulturella och kreativa näringar
  • upplevelseindustri
  • göteborg