Dansa min Docka - en nutida opera

Ett unikt möte mellan opera och gospel sker denna kväll. Upphovskvinnorna till operan Dansa min Docka berättar och musicerar utifrån Dansa min Dockas tematik – sorg, kärlek och liv. Journalisten och librettisten Pernilla Holmgren Larsson tar oss med till verkligheten bakom operalibrettot medan tonsättaren Paula af Malmborg Ward specifikt för kvällen bearbetat ett par av operans huvudmotiv för gospelkören Felicity. Henrik Orrbeck från BRIS berättar också om BRIS arbete. Intäkterna denna kväll går till BRIS.

Kvällen inramas av konferencieren och sångerskan Pernilla Warberg som också framför en nyskriven aria ur Dansa min Docka tillsammans med gospelkören Felicity under ledning av Pernilla Sandahl.

Operan Dansa min Docka är under utveckling. Medan kompositionsarbetet pågår anordnar upphovskvinnorna workshops, föreläsningar och teasers i samarbete med företag och organisationer. Ambitionen är att lyfta och diskutera Dansa min Dockas tematik på andra arenor än de rent konstnärliga, på vägen mot det färdiga scenkonstverket.

Huvudkaraktärerna i Dansa min Docka är en mor och en dotter. Dansa min Docka är ett verklighetsbaserat drama som många av oss på olika sätt kan känna igen oss i, om ett för de flesta av oss tabubelagt ämne, nämligen psykisk ohälsa.

Handlingen i Dansa min Docks – en nutida opera

Den firade 50-talsstjärnan Marianne har vänt lyxlivet ryggen för att bli en respekterad yrkeskvinna och mor. Hon är gift sedan länge men bär undermedvetet på en längtan tillbaka till ungdomskärleken, den egentliga fadern till dottern Helena. En livslögn som avslöjas först när Marianne personligen konfronterar läkaren som vårdar Helena, som är allvarligt sjuk i anorexi. Läkaren visar sig vara Mariannes ungdomskärlek. Ovetandes om sitt faderskap för han en kamp mot Marianne, som upprepade gånger anmält honom för vanvård. Samtidigt har socialstyrelsen utsett just hans sjukhus för pilotprojekt för EU:s nya satsningar inom psykvården. Historien berättas genom journalisten Petra.

Dansa min Docka utspelar sig 1973–2004 och är baserad på enskilda, verkliga fall.

Läs mer om detta unika samarbete på Brewhouse hemsida.