Ento Foder en av vinnarna i The Brewhouse Award!

Vinnarna i hela Sveriges idé- och innovationstävling The Brewhouse Award 2016 presenterades på kvällens stora finalgala! Första pris och vinstchecken på 50 000 kr i den bredaste kategorin "Öppen ansökan - fritt skapande" gick till Ento Foder som på ett oerhört innovativt sätt nyttjar matavfall och matsvinn.

Företagets idé grundar sig i att insekter äter bio- och matavfall och på så sätt blir näringsrik mat till kycklinguppfödningar samt fiskodlingar. Med andra ord, en cirkulär process där matavfallet kommer till nytta senare i matkedjan. Vinnarna Fredrik Holmgren Holm och Erik Stenberg från Malmö är väldigt glada över både förstaplatsen och checken på 50.000 kronor från Provobis Holding.
- Det känns toppen, det är jätteroligt. Hjärtat bultade när jag satt i publiken. Det kändes jätteroligt när de började läsa upp nomineringen, säger Fredrik Holmgren Holm.
Vinstpengarna kan komma att användas till att köpa utrustning eller att starta aktiebolag. Oavsett vad de väljer kommer denna vinst att bli en skjuts in i nästa steg.

I kategorin "Sociala innovationer och socialt entreprenörskap" vann Rebecka Hagman från Älvsjö första pris och 50 000 kr från Brewhouse. Hennes projekt Co-Grow: Let’s Grow Together kan försörja urbana områden med ekologisk och närproducerad mat på resurssmarta sätt och med minimal miljöpåverkan. Rebecka är väldigt exalterad över vinsten och det faktum att utvecklingen av den digitala lösningen nu är några steg närmare, tack vare de 50 000 kronorna.
- Det betyder oerhört mycket, man får bekräftelse på att det finns ett intresse och att det ligger i tiden och det är värdefullt, säger Rebecka Hagman.

Specialpriset på 50 000 kr från Business Region Göteborg gick i denna kategori till tävlingsbidraget "Min superkraft kallas ADHD" av Mirre Sennehed, som var fantastiskt hedrad, glad och stolt över utnämningen. Genom sin bok samt föreläsningar berättar hon på ett uppfinningsrikt sätt om sitt liv och hur hon lärde sig att hantera denna superkraft.

I kategorin för tävlande i åldern 15-20 år, "Av och med unga", blev en chockad och glad Daniel Jonk från Göteborg, utsedd till vinnare av Higabs 50 000 kr för sin smarta design av Shaft-Less Electric Motor. Idén grundar sig i hans dröm att skapa en Avatar-helikopter och ger tack vare denna kreativa lösning ökad flexibilitet och manövreringsförmåga.
- Det finns inga ord. Jag träffade en kille här på finalgalan som jobbade på helikoptern i Avatar. Han ska hjälpa mig att sätta motorn på en helikopter och han har kontakter bland de som jobbade med filmen som också kan hjälpa mig, säger Daniel.

Ung Handlingskrafts specialpris i denna kategori gick till Annie Simlund med tävlingsbidraget Hand till Hand. Priset innefattar lön under tre veckor sommaren 2017 samt handledning och coachning för att genomföra idén. Hennes projekt handlar om att dela, ge och ta emot, kunna hjälpa och mötas i en gemenskap som i sin tur skapar trygghet, genom enkla tjänster och gentjänster.
- Det känns fantastiskt att få genomföra min idé. Jag är glad att jag vann just det här priset, jag behöver hjälp och det får jag nu, säger Annie.

Alla förstapristagare fick en vinstcheck på 50 000 kr och en årsprenumeration på tidningen Ny Teknik. Samtliga vinnare kan se fram emot ett skräddarsytt vinstpaket som bland annat kan innehålla affärscoachning, mentorskap, sex månaders deltagande i någon av Brewhouse inkubatorprogram inklusive kontorsplats samt kreativa workshops. Alla vinnare får dessutom fira vidare med en flaska alkoholfri champagne från prisbelönta MRG Wines.

Kvällens fullsatta Brewhouse Arena i Göteborg bjöd också på flera musikframträdanden, bland annat av bandet Blunda. Konstnären Vagnelind målade ett porträtt av Nobelpristagaren Bob Dylan live på scenen och det färdiga konstverket auktionerades ut med hjälp av Göteborgs Auktionsverk. Efter en spännande budgivning vann Erik Ståhlberg, Teater Bauer, auktionen med slutpriset på hela 26 000 kronor. Pengarna går oavkortat till Ung Cancer för deras oerhört viktiga arbete för människor som lever med eller nära cancer.

2016 års vinnare och juryns motiveringar:

Öppen ansökan – fritt skapande

Ento Foder - Fredrik Holmgren Holm och Erik Stenberg (Malmö)
Nyskapande och fullständigt lysande idé med direkt påverkan på vår miljö. Ett innovativt sätt att förändra matsvinnet, matavfall och hela livsmedelsindustrin på lång sikt. En vinnare med den globala marknaden i siktet! Förstapris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande går till Ento foder.

Tendo - Sofia Woge (Lund)
En nyskapande designprodukt med stor skalbarhet som kan förbättra människors livskvalité världen över. Briljant med stor samhällssocial och ekonomisk nytta, dessutom greppvänligt. Andrapris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande går till Tendo.

Melodymate - Love Noréus och Vidar Trojenborg (Göteborg)
Nyskapande projekt med stor potential att utmana redan befintliga lösningar. Realiserbart, enkelt och skalbart. Tredjepris i kategorin Öppen ansökan – fritt skapande går till Melodymate, den digitala musikskolan.

Sociala innovationer och socialt entreprenörskap

Co-Grow: Let’s Grow Together - Rebecka Hagman (Älvsjö)
Socialt, grönt och hållbart. Nyskapande och enkelt. Briljant idé som förenar, förmedlar och skapar gemenskap över gränserna. Förstapris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap går till Co-Grow.

FLOWCUP - Diana Lidforsen (Malmö)
Produktdesign som utvecklar, förändrar och möjliggör! Fokus - alla kvinnors lika rätt till hälsosamma mensskydd världen över. Andrapris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap går till Flowcup.

OhSnap! - Felicia Margineanu, Katarina Stojanovic, Andrea Palmqvist, Hanaan Abdirahman, Anna Berggren, Elinor Johansson, Jenny Ericsson, Aida Mokthari, Maimone Cole, Felicia Puschl (Sollentuna)
Ett samhällsprojekt för förändring, utveckling och för att lyfta normproblematik. Här skapas en unik lins för ett än mer jämlikt samhälle. Tredjepris i kategorin sociala innovationer och socialt entreprenörskap Oh Snap!

Min superkraft kallas ADHD - Mirre Svennehed (Göteborg)
En klar röst som vågar berätta och förklara. En röst till förändring av beteenden. En röst för att ge samhället en ny bild. Att vara annorlunda är en tillgång, rädslan hindret. Du är modig och dina röst och dina ord är livsviktiga. Business Regions pris i kategorin Sociala innovationer och socialt entreprenörskap går till Min super kraft kallas ADHD

Av och med unga

Shaft-Less Electric Motor - Daniel Jonk (Göteborg)
Med passion och övertygande innovativt tänk skapas en designprodukt med stor eftertanke och tydlig vilja till utveckling. Låt drömmen bli verklighet och flyg över vidderna likt Avatar… Förstapris i kategorin Av och med unga går till Shaft-Less Electric Motor.

Zleep - Otto Jonasson och Jonathan Arplöw (Göteborg)
En rolig, enkel och smart idé med skalbar potential – ett nytt grepp för att ge väckarklockan en ny uppdaterad profil. Andrapris i kategorin Av och med Unga går till Zleep.

Partio - Albert Frykman (Göteborg)
En idé helt rätt i tiden, välformulerad och användarfokuserad. Modigt och nyttigt att utmana en redan befintlig bransch, detta behövs! Tredjepris i kategorin Av och med unga går till Partio.

Hand till Hand - Annie Simlund (Göteborg)
Ett projekt i tiden som skapar gemenskap och öppnar dörrar till nya möten. Här kan närområdet hitta smarta hållbara lösningar för framtiden där integration bryter ensamhet. Ung Handlingskrafts pris i kategorin Av och med Unga går till Hand till Hand.

• upplevelseindustri
  • teknik