Nya möjligheter att se konst

Art by Video, ett av företagen inom Brewhouse Inkubator Create Business, kommer lördagen den 8 december att nylansera sitt utökade koncept som innebär konst för alla, alltid.

-  Mycket kan göras för konsten och vi anser att vi hittat ett sätt att lyfta fram den ytterligare och tror att vår produkt och tjänst kommer att kunna hjälpa många att ta vara på den konst som finns runt om i Sverige, men som idag inte syns, säger Sofia Landström, VD på företaget.

Företaget har tidigare har varit fokuserade på att filma konstnärer i deras arbetsmiljö där de får berätta om deras konst och kreativa process. Filmerna har därefter visats på företagets hemsida, men även funnits tillgänglig för gallerier.

I samband med nylanseringen 8 december har Art by video erbjuder företaget nu även dokumentation, arkivering och konsultation för att på bästa sätt visa upp och tillgängliggöra den befintliga konstskatt som finns runt om i landet. Marie Alsér, projektledare på Brewhouse Inkubator Create Business ser en klar nytta med tjänsterna:

-  Jag ser framför allt att det här är en möjlighet att upptäcka den offentliga konst som finns runt om i våra städer i form av skulpturer och installationer, men som man inte alltid vet var man hittar.

Art by Videos kunder är kommuner, gallerier, konstnärer men även privatpersoner och företag som har en stor konstsamling och vill tillgängliggöra detta för kunder, medarbetare, potentiella köpare eller helt enkelt för konstintresserade.

Kl 15:00 den 8 december öppnar www.artbyvideo.com åter för allmänhetens ögon.

Kontakt och mer information
Marie Alsér, projektledare Brewhouse Create Business 031-834105
Sofia Landström, Art by Video, sofia@artbyvideo.se

Brewhouse – källa till kultur
Brewhouse är den solklara källan till tillväxt. Ett öppet kulturkluster som är språngbräda för idéer och människor. Själen är musiken och vi omger den med pulserande möten mellan alla former av konstnärskap och entreprenörskap. Med studios, inkubator, scen, pop-up kontor och företagarförening finns det plats för engagemang och viljor att växa till livskraftigt företagande som ger avtryck.