The Folklore Company vinnare i affärsidétävlingen My Mission

My Missions finalgala blev en succékväll! Förminglet på Brewhouse soldränkta terrass i Göteborg var välbesökt och när väl galakvällen drog igång med musik från Göteborgssymfonikerna och akrobatik på hög nivå inne i arenan steg temperaturen ytterligare. Publiken fick uppleva många glada vinnare och imponerade jurymedlemmar.

Sex vinnare utsågs i tre olika kategorier när den årliga affärsidétävlingen My Mission avgjordes på tisdagskvällen. Med hjälp av artister, rockringar och gigantiska plasmaskärmar bakom och framför scenen presenterades och prisades kreativa innovatörer.

Gemensamt för vinnarna är att de har bärkraftiga och helt nya affärsidéer inom kulturområdet; idéer som nu får all hjälp att realiseras genom coachning, kontorsplats, marknadsföringshjälp och ekonomisk rådgivning.

- Känns jätteskönt! Jag är väldigt glad över all positiv feedback vi fått för vår idé från juryn. Nu ska vi jobba på att få programvaran på plats så vi kan ta broderiet in i 2000-talet, säger Sofia Magnusson som vann den tyngsta kategorin Årets affärsidé med sin The Folklore Company.

De ska via sin webbsida utveckla det svenska hantverksarvet, där man ska kunna skapa unika broderimönster. Bland annat lade flera i juryn in beställningar från The Folklore Company.

Bland bidragen i årets My Mission-vinnarlista hittar man ett musikspel som lär dig tänka och sjunga, en webbportal med samtida konst från framtidens konstnärer och en drömfabrik som en gång var en tegelfabrik.

- Det har varit intressant att ta del av andra personers idéer och visioner. Jag känner mig priviligierad som får vara med och bedöma alla bidragen, säger My Missions juryordförande Kalle Gustafsson Jerneholm.

My Mission är en landsomfattande affärsidétävling för företagande inom kulturområdet och upplevelseindustrin. Tävlingen genomförs med stöd från Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg.

Målet är att stärka företagandet inom de kreativa och kulturella näringarna, där upplevelser som konst, musik, design, turism och media ingår. De inskickade affärsidéerna bedöms under stor sekretess av en jury bestående av personer från både kulturområdet och näringslivet.

För vidare info, bilder och kontakt med vinnarna: Gary Landström marknadskommunikatör Brewhouse 031-83 41 00 info@brewhouse.se

Vinnare i affärsidétävlingen My Mission 2013:

Bästa Affärsidé 1: The Folklore Company
”Idén skapar ett behov, en lustkänsla och utvecklar en kulturtradition på ett nytänkande och kreativt sätt. I all sin enkelhet finns det stor potential att nå ut i hela världen. En komplett affärsidé som ligger rätt i framtiden.”

Bästa Affärsidé 2: Studentkonst

”Genom denna tjänst skapas ett nytt skyltfönster för framtidens konstnärer samtidigt som konsumenterna lättare hittar rätt. En idé som förmedlar passion, känsla och med en affärsmodell som ligger i tiden.”

Bästa Affärsidé 3: Music Cubes

”Med enkelhet, genialitet och snygg design kommer årets tredjepristagare att gå snabbt till marknaden. Produkten ryms i skjortfickan och kan användas av alla musikälskare.”

Årets Bubblare 1: Arrie

”Arrie är en idé i tiden, en motvikt mot det digitala - en oas där produktion möter rekreation. Genom ett ekologiskt tänk, kultur och upprättande av en fysisk mötesplats skapas nya arbetstillfällen och nya produkter.”

Årets Bubblare 2: Tactile Words

”Tactile Words har en global marknad och ger nya möjligheter för inlärning på ett lustfyllt och smidigt sätt. En idé som kombinerar lärande och design.”

Årets Nytänk: Scenkonstguiden

”Det finns något ungt, nutida och väldigt fräscht med Scenkonstguiden. En idé som skapar möjligheter och samtidigt har stor utvecklingspotential. Med rätt paketering kommer Scenkonstguiden att bli en avgörande del av Göteborgs kulturliv.”

• the folklore company
  • music cubes