Unik kompetens i årets jury och ny tävlingskategori.

Unik kompetens i årets jury och ny tävlingskategori ”Music Innovation”, i The Brewhouse Award – Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling.

Bara 4 månader har gått sedan The Brewhouse Awards glittrande galafinal ägde rum. I dag var det dags igen. The Brewhouse Award 2018 lanserades tillsammans med en presentation av årets jury, tre nya tävlingsmotiv mm. I juryn finns en blandning av näringslivstoppar, världskreatörer, professorer inom design och innovation, briljanta entreprenörer och finalister från tidigare år. Juryn är ett unikt nätverk som förutom att bedöma tävlingsbidrag träffas kontinuerligt under året. Här skapas business, relationer och nya vänskapsband knyts. Det här gänget skapar en extrem trovärdighet för tävlingen, ovärderligt, säger ordförande i tävlingen Anna Svensdotter Dimle.

Nyhet
Årets nyhet i The Brewhouse Award är en helt ny tävlingskategori - Music Innovation. Brewhouse har sina rötter i musikbranschen och startades för att stödja branschens utveckling. Därför är det viktigt att lyfta just denna bransch i en helt egen kategori. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling och Brewhouse vill titta in i framtiden. MusicTech-innovationer och andra nyskapande musikprojekt välkomnas.

Under kvällen presenterades även årets tre tävlingsmotiv som skapats av Brewhouse Design Director Jörgen Nordqvist. Motiven kommer att smycka hela Sverige framför allt under tävlingsperioden september–oktober. Motiven bygger på Brewhouse-kapsylen.

Fakta: Årets upplaga av The Brewhouse Award är indelad i fyra tävlingskategorier:
Young innovation
Här tävlar du som är mellan 15–20 år med kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar - låt dina drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en "gamer" med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda!

Social Innovation
Brewhouse vill ta tillvara på det engagemang som finns för socialt entreprenörskap, dvs. företagare som sätter samhällsnytta före vinstintresse. Här tävlar du som har innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder som strävar efter att möta samhällets utmaningar.

Open innovation
Tävlingen ska långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet. Alla idéer som, mot bakgrund av våra ledstjärnor Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, bidrar till denna utveckling kan tävla under kategorin Öppen ansökan. Här ges konstnärlig och kreativ frihet att låta drömmar ta plats utan ramar och instruktioner. Nyskapande innovationer och konstnärliga uttryck får möjlighet att växa till något större.

Ny kategori!
Music Innovation
Musikbranschen genomgår en stor förändring. Hur musik skapas, distribueras och konsumeras förändras i takt med teknologisk utveckling. Sverige har historiskt varit mycket starka inom musikindustrin och exporterar ”mest” musik i världen per capita. Brewhouse vill behålla och utveckla denna position när musikbranschen fortsätter att digitaliseras. Här tävlar MusicTech-innovationer och andra nyskapande musikprojekt som möter framtidens musikindustri.

Uppdrag & Vision
Brewhouse vet att det går att förändra, utveckla och förbättra världen med kraft ur de kulturella och kreativa branscherna. Vi vet dessutom att det går att skapa lönsamhet, affärsnytta och innovation inom dessa områden. Därför arrangeras årligen The Brewhouse Award; den internationella idé- och innovationstävlingen som låter det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden stå i centrum för tillväxten. Här tillåts gränserna för traditionell affärsverksamhet att skjutas fram och utmanas!

Brewhouse har uppdrag att identifiera nya talanger inom kulturella och kreativa branscher som ryms inom begreppet kulturella och kreativa näringar, KKN*. Brewhouse vision är att tävlingen skall stimulera nya innovationer till den globala marknaden och visa att framtidens hållbara tillväxt och innovation finns inom KKN.

Viktiga datum
Jurypresentation 28 maj
Tävlingsperiod 1 september–31 oktober
Finalister presenteras 17 december
Pitchdag/finalpitch 7 januari 2019
Galafinal 18 januari 2019

*The Brewhouse Award är en idé- och innovationstävling inom arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd, spelutveckling och konsthantverk samt upplevelsebaserat lärande.

Läs mer om The Brewhouse Award

Årets jury