Affärsidétävlingen My Mission återigen en SUCCÉ

Med 294 (171 år 2008) inlämnade bidrag och drygt 420 (217 år 2008) personer som idégivare blev årets upplaga av tävlingen My Mission en stor framgång. Affärsidétävlingen har väckt stort intresse och en mängd nya och kreativa affärsidéer från alla delar av upplevelseindustrin har lämnats in; allt från nya tekniska innovationer till smarta tjänsteidéer. Ungefär hälften av bidragen har en kvinna med som idégivare och de som tävlar har olika typer av sysselsättning; personer med chefsposition, anställda inom näringslivet, egna företagare, studenter, pensionärer, föräldralediga och arbetssökande. Den yngsta deltagaren är 17 år och den äldsta 79 år. Hälften av tävlingsbidragen kommer från Västra Götalandsregionen och hälften från övriga Sverige.

De slutliga vinnarna tillkännages den 27 maj.

"Vi gläds åt en ökad tillväxt inom upplevelseindustrin och den positiva utvecklingen med fler entreprenörer i vår region. Den här typen av företag har blivit allt viktigare under senare år och vi uppskattar det arbete som Brewhouse Innovation, som arrangerar My Mission, lägger ner inom det här området," säger Lennart Olausson, VD Business Region Göteborg.

"Sammanlagt har sedan starten år 2007 nu närmare 1000 personer gått igenom My Missions process, det vill säga formulera affärsidé, få bedömning, feedback och uppföljning. På två månader har vår sajt haft närmare 72.000 besök - en ökning på fantastiska 187 procent jämfört med förra året. Glädjande många har därmed fått en första kontakt med inkubatorn Brewhouse Innovation och dessutom lotsats in i innovationssystemet," konstaterar Anna-Karin Lindén, projektledare My Mission.

Tävlingsbidragen har utvärderats enligt kriterierna unikitet, tillväxtpotential och realiserbarhet av en erfaren och namnkunnig jury från olika delar av näringslivet. Samtliga coacher och jurymedlemmar arbetar gratis i projektet och med målsättning att bidra till att uppmuntra till entreprenörskap.

De fem pristagarna får vinster i form av bland annat prispengar, hjälp med affärsutveckling, tillgång till en kontorsplats under ett halvår och ett etablerat nätverk samt stöd med att söka finansiering. Kända näringslivsprofiler som exempelvis Yngve Bergqvist, vd och grundare till Icehotel i Jukkasjärvi och Roger Kellerman, guru inom turism- och mötesindustrin ställer upp som coacher.

Till upplevelseindustrin räknas arkitektur, dator- och TV-spel, design, film/foto, konst, litteratur, marknadskommunikation, media, mode, musik, måltid, scenkonst, turism/besöksnäring och upplevelsebaserat lärande.

_________________________________________________________________________________

Presskontakt:

Anna-Karin Lindén - projektledare My Mission

mobil 0707-83 41 64 / anna-karin.linden@brewhouseinnovation.se

Hemsidor: www.mymission.se  och www.brewhouseinnovation.se

Fakta

Brewhouse Innovation startade år 2004 och är en inkubator för kreativa affärsidéer inom upplevelseindustrin med målsättningen att stärka tillväxt och sysselsättning. För närvarande är sju affärsidéer under utveckling.

My Mission var pristagare vid 2007 års tävling Swedish Arts and Business (SABA) arrangerad av Kultur och Näringsliv.

My Mission arrangeras i år för tredje gången. Förra årets My Mission-vinnare "Soundracer" är en ljudlig produkt för motorentusiaster som nyligen visades  upp på en internationell mässa för konsumentelektronik i Las Vegas och gjorde stor succé

Finansiärer till Brewhouse Innovation är  Business Region Göteborg AB, Västra Götalandsregionen och Innovationsbron. Utöver dessa aktörer finansierar även Nutek och Europeiska regionala utvecklingsfonden tävlingen My Mission.

Anna-Karin Lindén

Presskontakt Verksamhetsansvarig +46 707 83 41 64