Briab i täten när fler väljer att certifiera sig inom brandskydd

I dagarna har ytterligare två anställda på Briab blivit certifierade sakkunniga inom brandskydd (SAK 3) och företaget har därmed flest certifieringar i branschen. Som marknadschef känns det extra glädjande eftersom det är ytterligare ett bevis på vår strävan att leda branschen i rätt riktning framåt. Över en kopp kaffe tog jag ta ett snack med Fredrik Hiort, VD på Briab, för att höra hans reaktion på denna positiva nyhet.

Briab har flest SAK 3 i Sverige. Hur kommer det sig?

”För oss på Briab är det en självklarhet att ligga i framkant. Idag finns det ett trettiotal sakkunniga inom brandskydd i Sverige och fem av dessa jobbar här. Det gör mig både stolt och glad”, säger Fredrik. ”Jag tror att vår strävan efter att ständigt bli bättre och att göra verklig skillnad är en stark bidragande orsak.”

Briab befinner sig just nu i en expansiv fas. Sedan 2014 har c:a 40 personer anställts, stockholmskontoret har flyttat in i fantastiska lokaler på Magnus Ladulåsgatan och nya kontor har etablerats. Numera finns Briab representerade i inte mindre än sex städer: Stockholm, Uppsala, Göteborg, Norrköping, Borlänge och Gävle.

Sedan tidigare är Anders Sandberg, Johan Norén och Johan Westerlund SAK 3-certifierade och numera tillhör även Fredrik Pauli och Arvid Kinnerberg denna exklusiva skara.

Fredrik_P___Arvid_K

För att få möjlighet att bli certifierad krävs det att man är utbildad ingenjör med relevant utbildning inom brand och risk, men också att man har minst tre års yrkeserfarenhet. Fredrik är civilingenjör inom riskhantering, utbildad på Lunds Tekniska Högskola och jobbar som brandkonsult på Briabs kontor i Norrköping. Arvid är utbildad brandingenjör från Luleå Tekniska Universitet och arbetar som brandkonsult och tekniksamordnare för affärsområde brandprojektering med utgångspunkt från Stockholm.

”Att vi numera har fem konsulter som är sakkunniga inom brandskydd innebär så klart en stor trygghet för våra uppdragsgivare”, säger Fredrik Hiort. ”Både Fredrik och Arvid är oerhört kompetenta och viktiga för oss så därför är jag väldigt glad att båda nu fått sin certifiering.”

Vad innebär det i praktiken att vara sakkunnig inom brandskydd?

”Att vara sakkunnig betyder att vi kan hjälpa till i frågor där det behövs en tredje part inom ett byggprojekt”, säger Fredrik och fortsätter, ”det kan till exempel handla om kontroll av utförande eller projektering av särskilt komplicerade projekt, men det kan också handla om att vara sakkunnig när det råder olika uppfattningar om hur regler ska tillämpas.”

Briab har en vision att bredda verksamheten från brand till andra typer av risk. Hur tycker du en certifiering inom brandskydd bevisar den utvecklingen?

”Det är helt rätt, vi erbjuder idag expertis och tjänster inom flera områden inom riskhantering, exempelvis analys och hantering av risk vid samhällsplanering, men vårt ursprung är inom brandskyddsteknisk projektering och brandskyddsarbete. Vi ska leda även denna del av branschen.”

Jag ska till Göteborg och du har säkert en del att göra du med. Några avslutande ord?

”Stort varmt grattis från hjärtat och nu kör vi! Tillsammans framåt!”