Entreprenörer vill lösa problemet med plast

Finns det en hållbar lösning för vår förbrukning av plast? Den frågan vill entreprenörer i Malmö svara på. Tillsammans med industriexperter, designers och innovatörer går man samman för att sätta press på politikerna.

I slutet av november anordnades en Redesign Innovation Jam i Köpenhamn – ett evenemang där kreativa grupper från flera discipliner samlades för att utveckla nya koncept som ska lösa utmaningarna Norden nu står inför vad gäller plaståtervinning. Eventet var det första i sitt slag och början på en ny rörelse för cirkulär ekonomi i Europa med utgångspunkt i Malmö och Köpenhamn.

– I dag är det svårt för konsumenter att återvinna produkter av plast då de inte är framtagna för att kunna återvinnas. Företagen behöver nya affärsmodeller och hållbar design för sina produkter. Ofta saknas det dock både kunskap och resurser för det, säger Mickaël Mesbauer.

Genom att samla människor från olika branscher till evenemang med fokus på hållbar utveckling vill Bridge Productions hitta nya lösningar i Öresundsregionen.

Vid Redesign Innovation Jam fick industriexperter, designers och innovatörer se på exempel på plastavfall och föremål som inte kan återvinnas eller är svåra att återvinna i den här delen av världen. Olika re-designlag fick sedan ta fram nya koncept. De tre bästa lösningarna utsågs av en jury.

– När experter från olika branscher får utveckla lösningar tillsammans kan vi skapa förändring. Idéerna som föddes under eventet var imponerande och har stor potential att förändra marknaden, säger Camille Duran, eventets strategiske rådgivare.

De vinnande idéerna kommer att presenteras vid en konferens den 2 februari och sammanställas i en rapport som skickas till beslutsfattare i Bryssel.

Eventet var början på en stor satsning på nya hållbara lösningar som kommer att ha sin utgångspunkt runt Öresund. Konceptet är särskilt aktuellt då EU:s paket för cirkulär ekonomi snart presenteras.

För frågor, material och bilder kontakta Mickaël Mesbauer: 0705-21 73 83, mm@bridgeproductions.org

www.bridgeproductions.org

Redesign Innovation Jam anordnades med hjälp av bidrag från Ingenjörföreningen IDA, City of Copenhagen och Zero Waste europé.

• idéer
  • koncept
  • europa
  • strategi
  • produktdesign
  • avfall
  • redesign
  • norden
  • cirkulär ekonomi
  • zero waste
  • plast
  • återvinning

Bridge Productions is committed to sustainability, and achieves this through our numerous events held each year. Our event agency is centered around experiences that support environmental and social missions. We have various events such as Zero Waste Tours and Sustainability Workshops. Each event is tailored to an aspect of our mission, producing unique and catalytic experiences.