Bridgestone bär Volvos hjullastare till världsrekord i hastighet

En Volvo hjullastare försedd med Bridgestone VHS-däck har uppnått 103 km/tim och erhållit ett nytt hastighetsrekord för denna typ av fordon.

Volvo L60G PCP (Performance Concept Prototype) slog rekordet på Anderstorp Raceway nära Gislaved den 3 maj 2012. Evenemanget arrangerades av Swecon, den svenska återförsäljaren för Volvo Construction Equipment. Detta är ett sätt att lyfta fram Volvos fordon och i synnerhet det nya sortimentet av hjullastare.

Som en mångårig användare av Bridgestone-däck, kontaktade Swecon oss för hjälp att genomföra detta rekordförsök", säger Gerry Hartley, Chief Engineer Off-Road Tyres, Bridgestone Europe.

Bridgestone VHS-däck: ingen vibration

Bridgestones ingenjörer föreslog VHS (V-Steel Highway Service) lyftkransdäck i dimension 525/80R25, för att ersätta de ursprungliga 20.5R25 däcken på hjullastaren eftersom fordonet normalt inte överstiger 40 km/tim. De terränggående lyftkransdäcken kan köras i hastigheter upp till 100 km/tim.

Varje Bridgestone VHS-däck monterat på Volvo L60 G PCP måste bära upp 2,5 ton för rekordförsöket. Med dessa belastningar och ett mål på 100 km/tim rekommenderade Bridgestones ingenjörer ett lufttryck på 500 kPa (5 bar). Tester utförda innan den slutliga körningen visade att däcket presterade helt perfekt. Däcken hade förtroendeingivande stabilitet, bra körkänsla och ingen vibration.

"Vi är glada att Swecon kontaktade Bridgestone samt var övertygade om att vi skulle ha rätt däck för denna unika händelse som också bekräftades av föraren som upplevde att VHS-däcken var mycket stabila och utan vibrationer," tillade Gerry Hartley.

Ledande inom entreprenaddäck

Bridgestone har designat och tillverkat entreprenaddäck i över 70 år. Under denna tid har företaget byggt upp en ledande position på marknaden och levererar idag ett komplett sortiment av entreprenaddäck och tjänster till gruv- och byggindustrin runt om i världen.

Bridgestones entreprenadsegment har drivits som en separat enhet från personbilar, lastbilar och bussar sedan 1989. Detta har gjort det möjligt för Bridgestone att fokusera mer på detta marknadssegment än de flesta andra tillverkare och utveckla diversifierade produkter för särskilda krav, bemöta kundernas efterfrågan på ett jämnt och högkvalitativt däcksortiment över hela världen.