Bridgestone Europe publicerar 2011 års miljörapport

Bridgestone Europe har publicerat 2011 års upplaga av rapporten "Environmental Commitment and Performance". Förutom att uppdatera förbrukning och utsläppsvärden för europeisk tillverkning, inleds den nya rapporten att klart och tydligt ange koncernens miljömål och strategier.

"Det rapporten konstaterar, är en av Bridgestones viktigaste miljörelaterade strategier att kommunicera öppet om miljöfrågor", säger Gianluca Tosatti, European Regulations & Environmental Affairs Manager, Bridgestone Technical Center Europe. "Årets utgåva av rapporten visar att vi har för avsikt att stå fast vid vårt åtagande."

Huvudparten av rapporten presenterar miljöpåverkan av Bridgestones produkter och tillverkningsprocesser baserad på livscykelanalys (LCA) system, som täcker hela produktens livslängd.

Den innehåller även viktig information om den kommande EU-lagstiftningen om märkning av däck, Bridgestones bränslebesparande Ecopia däcksortiment och företagets miljörelaterade aktiviteter i gemenskapen (EU).

Även den nya rapporten innehåller informationen från september 2011 att alla Bridgestone europeiska produktionsanläggningar hade avslutat ISO 14001-certifiering - ett riktmärke i ständig förbättring av Bridgestone Europes miljöprestanda.

2011 års upplaga av Bridgestone Europes "Environmental Commitment and Performance" finns i elektronisk form på företagets hemsida: www.bridgestone.eu