Bridgestone lanserar motorcykeldäcket BATTLAX SPORT TOURING T30

Bridgestone meddelade den globala introduktion av motorcykeldäcket BATTLAX SPORT TOURING T30 den 15 december 2012 och en europeisk lansering sker den 1 mars 2013. Motorcykeldäcket SPORT TOURING T30 är det senaste däcket att ansluta sig till sortimentet för BATTLAX och har en teknologi baserad på Bridgestones utveckling av MotoGP™ racingdäck.

Utvecklingen av nya T30 ger motorcyklisten ett verkligt nöje vid touring med förbättrade köregenskaper och grepp på torrt väglag jämfört med föregångaren BT023. För att uppnå detta har Bridgestone utvecklat ny gummiblandning, konstruktion och mönsterteknologi, samtliga optimerade för bättre stabilitet och kontaktyta.

T30 är den första Battlax-däcket i touringsegmentet med benämningen "T". Bridgestone använder nu T för "Touring", S för "Sport" och R för "Racing". Detta för att förtydliga sitt omfattande utbud av Battlax-däck.

"Nya BATTLAX T30 hjälper motorcyklisten att hitta den verkliga glädjen vid touring: det ger en snabb respons, låter dem hålla linjen de vill ha och ger dem förtroende vid kurvtagning", säger Vincent Van Houtte, Senior Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe.

Bridgestone har utvecklat nya T30´s gummiblandning från MotoGP™: temperaturområdet där däcket ska fungera har fastställts, sedan har den optimala gummiblandningen för att matcha arbetsområdet utvecklats.

Detta ledde till utvecklingen av RC polymerer (för mc-däck), en gummiblandning som bygger på företagets exklusiva "NanoPro-Tech"-teknologi. Denna revolutionerande teknologi ger bättre grepp och prestanda i verkliga temperaturförhållanden.

För slitbanemönstret har Bridgestone utvecklat framdäcket med "T-kors" formade mönsterspår – rakt från mittpartiet och lutande mot skuldran - vilket ger snabb och exakt respons. Bakdäckets mönster kombinerar den slicksliknande skuldran med de "svängda" mönsterspåren, vilket ger bättre kontakt vid lutning under kurvtagning.

Interna tester mot föregångaren Battlax BT023 visar förbättrad manövrerbarhet och enkel hantering för nya T30, som ger motorcyklisten den verkliga glädjen vid touring. Väghållning, grepp och kurvtagning visar alla förbättringar, utan förlust av prestanda på vått väglag.

BATTLAX-serien är Bridgestones premiummärke för motorcykeldäck för väg. Utgör toppskiktet av  BATTLAX racingdäck inom FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) MotoGP, den ultimata globala motorcykeltävlingen i vilken Bridgestone är den officiella däckleverantören.

Bridgestone erbjuder ett brett utbud av Battlax-däck: från touring till racing, och för mindre motorcyklar till de största maskinerna. Med ett omfattande sortiment av motorcykeldäck, inklusive Battlax-serien kommer Bridgestone fortsätta att arbeta för en komfortabel och njutbar körning för motorcykelentusiaster under de kommande åren.