Bridgestone lanserar ny webbplats för däcksäkerhet

Bridgestone, världens ledande tillverkare av personbilsdäck för personbilar lanserar en ny webbplats som belyser vikten av däcksäkerhet. Tony Jardine, namnkunnig expert inom motorsport från Storbritannien medverkar i de korta videoklippen. Videoklippen visar tre grundpelare inom däcksäkerhet: lufttryck, mönsterdjup och skador/oregelbundet slitage. Webbplatsen är det senaste tillskottet i Bridgestones pågående kampanj för däcksäkerhet, vilken också har inkluderat över 50 000 årliga däckkontroller över hela Europa.

De flesta bilister vet inte hur viktigt däckunderhåll är för säkerheten. Resultatet av över 50 000 gratis däckkontroller utförda av Bridgestone förra året visar att 8 av 10 bilister kör med för lågt lufttryck; 1 av 6 kör med slitna däck under laglig nivå och 1 av 11 kör med både extremt slitna däck och för lågt lufttryck. Bridgestones nya webbplats visar hur man äventyrar säkerheten med att köra på däck med dessa brister i underhåll.

Slitna eller däck med för lågt lufttryck kan äventyra köregenskaperna samt ge längre bromssträcka vid vått väglag. Däck med för lågt lufttryck har högre bränsleförbrukning och kortare livslängd, vilket medför kostnader för både bilisten och miljön. Bridgestones videoklipp med experten Tony Jardine visar besökarna vad som kan hända när däcken inte är korrekt underhållna, men förklarar också hur enkelt det är sköta om dem.

Besökarna på Bridgestones nya webbplats kan beställa en gratis kombinerad lufttryck- och mönsterdjupsmätare. De kan även ladda ner broschyr om däcksäkerhet samt få en förklaring hur man tyder texten som står på däcksidan. Besökarna får även mer information om hur Bridgestone arbetar för att minska antalet trafikolyckor längs de europeiska vägarna i linje med European Road Safety Charter.

För mer information, besök www.TyreSafety.eu

www.bridgestone.se
www.tyresafety.eu