Bridgestone lanserar sitt nya högprestandadäck Potenza S001

Bridgestone har utvecklat ett nytt högprestandadäck till världens ledande sportbilar: Potenza S001. Däcket, som har designats för maximal prestanda, erbjuder även lägre rullmotstånd. Potenza S001 originalmonteras redan på Aston Martin Rapide och Ferrari F458 Italia, och är tillgängligt på ersättningsmarknaden i Europa sedan januari 2010.

I och med lanseringen av Potenza S001 har Bridgestone breddat sitt sortiment av högprestandadäck för sportbilar i det verkliga toppskiktet och motorstarka lyxbilar. Potenza S001 återknyter till Potenza-däckens stolta motorsportsarv och har utvecklats för att ge världens mest kraftfulla sportbilar ännu sportigare egenskaper och göra dem än mer effektiva än dagens Potenza-däck RE050(A), vilket de kompletterar. Som originalmonterat däck på Aston Martin Rapide och Ferrari F458 Italia uppfyller Potenza S001 helt klart de höga krav som ställs av såväl tunga sportlyxbilar som de nya och lättare extrema sportmodellerna.

Sportigt gensvar och körprecision

Detta asymmetriska däcks unika karaktär syns tydligt på den yttre slitbaneskuldran som har kraftiga, styva mönsterklackar som ger optimal kontaktyta mot underlaget. Däckets prestanda förstärks av det starka aktiva men lätta materialet i däckfoten, vilket stärker den längsgående stabiliteten och genererar den starka bromskraft som krävs, samtidigt som sidostabiliteten ger bra grepp i kurvorna samt att god körkomfort bibehålls. Förarna kommer att glädjas åt den enastående styrresponsen, som ger en spännande sportig känsla bakom ratten, samtidigt som den innovativa mönsterdesignen ger perfekt stabilitet vid höga hastigheter.

Säkerhet på vått väglag

Säkerheten garanteras av Bridgestones avancerade teknologi för vått väglag. De breda mönsterspåren ger snabb vattenavledning, vilket underlättas av de kraftigt vinklade mönsterklackarna som förbättrar dräneringen av vattnet in i huvudspåren och motverkar vattenplaning. Vinkeln på dessa mönsterklackar har anpassats för att minimera deformationen vid bromsning, vilket ger optimal kontaktyta för säker och kontrollerad körning på vått väglag.

Mycket effektivt

Med en lättare bälteskonstruktion än de tidigare generationernas Potenza-däck, och med ett upp till 10 % lägre rullmotstånd, ligger Potenza S001 väl i linje med den starka trenden mot mer bränsleeffektiv körning. Det ljud som däckmönstret ger upphov till har reducerats tack vare den jämnare vägkontakten, som beror på den nya klackdesignen och den senaste mönsterteknologin, som båda minimerar ljudnivån vid kontakt med underlaget.

Sedan januari 2010 är Potenza S001 tillgängligt i 19 dimensioner (för fälgstorlekarna 18 till 20 tum) på ersättningsmarknaden i Europa.