Bridgestone M749 Ecopia nu tillgängligt som regummerat

Bridgestone presenterar nu det första regummerade lastbilsdäcket i  Ecopia serien - M749 Ecopia (drivmönster för fjärrtransporter). Från och med januari 2011 finns det tillgängligt hos Bandags hela Europeiska återförsäljarnätverk.

Kostnad och ekologiska fördelar

Drivdäcket M749 Ecopia ger utmärkt grepp och väghållning på vått underlag, samtidigt som det reducerar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Genom att M749 Ecopia nu finns tillgängligt även som regummerat däck, erbjuder Bridgestone fjärrtransportoperatörer dubbla fördelar, kostnadsbesparingar under däckets hela livslängd som nytt och regummerat, och reducering av vagnparkens miljöpåverkan från däcken.

De regummerade däcken använder inte bara mindre energi och färre resurser under tillverkningsfasen, utan de står även för en mer effektiv materialanvändning, eftersom färre däck skickas till återvinning eller kasseras.

Däckets mönster står för ungefär 40% av rullmotståndet, medan övriga 60% genereras av de olika komponenterna i däckstommen. Genom att regummera M749 Ecopia-däckstommar som har lågt rullmotstånd kan åkeriet maximera regummeringens bränslebesparande potential till fullo.

12% förbättring av rullmotståndet

Bridgestone introducerade Ecopia-lastbilsdäck i Europa 2010, och erbjöd därmed vagnparksansvariga nya lösningar gällande miljöansvar och bränsleeffektivitet. Tack vare avancerad teknik i gummimaterialet har Ecopia-lastbilsdäcken 12% lägre rullmotstånd jämfört med tidigare Bridgestone-mönster, vilket ger en reduktion av bränslekonsumtion och koldioxidutsläpp.

För transportföretagen är det viktigt att veta att detta lägre rullmotstånd har uppnåtts utan att göra avkall på däckens prestanda vad gäller livslängd, väghållning i vått väglag, jämnt slitage och hållbarhet

Bridgestone planerar att utvidga sortimentet av regummerade Ecopia-däck med släpvagnsdäcket R109 senare i år.

Mediainformation: Ulrika Berglund: +46-60 14 06 26.

Bridgestone Europe (BSEU), med Europa-huvudkontor i Bryssel i Belgien, är ett viktigt dotterföretag till Tokyo-baserade Bridgestone Corporation, världens största tillverkare av däck och andra gummiprodukter. Bridgestone Europe driver ett forsknings- och utvecklingscenter, 8 fabriker och kontor i fler än 30 europeiska länder, med totalt över 13 000 anställda. BSEU:s premiumdäck säljs både i Europa och globalt.

• Lastbilar, transportfordon