Bridgestone utökar sitt partnerskap med BMW

Bridgestone Potenza S001 och Blizzak LM001 för nya BMW 7-serien

BMWs lyxiga 7-serie, som lanserades i juli 2015, kommer utrustas med Bridgestone Potenza S001 UHP sportdäck i sex olika storlekar. Alla med den säkerhet som följer med RFT-tekniken (Run Flat Technology). Potenza S001 är Bridgestones flaggskeppdäck för bilar med hög prestanda och ger såväl oklanderlig precision som utmärkt våtgrepp. För vintersäsongen väljer BMW Blizzak LM001 RFT i två storlekar – det vinterdäck från Bridgestone som fått högsta betyg i test av ADAC (General German Automobile Club).

Christophe de Valroger, vice ordförande för Orginial Equipment på Bridgestone Europe säger: ”Bridgestone och BMW-gruppen delar samma vision gällande prestanda, innovation och hållbar rörlighet. Bridgestone är mycket stolta över att nu kunna utvidga partnerskapet med två nya kontrakt inom BMWs sortiment”.

Bridgestone Turanza T001 och Blizzak LM001 för senaste BMW X1

Bridgestone får också leverera sitt flaggskepp inom premium touring-däck, Turanza T001, till senaste BMW X1-modellen. Där kommer tre storlekar att levereras med RFT-teknik och tre standard. Turanza T001 är konstruerade för att ge en så behaglig färd som möjligt med både stabilitet vid höga hastigheter och ett bra grepp på våta underlag. För vintersäsongen kommer BMW X1 utrustas med Blizzak LM001 RFT i två storlekar och en LM001 standard.

Ett långvarit partnerskap

De nya kontrakten bygger på ett långvarigt samarbete mellan Bridgestone och BMW både på och utanför tävlingsbanan. Under de senaste 20 åren har partnerskapet vuxit till att omfatta en lång lista av originalmonterade däck, ett exklusivt samarbete med BMWs Driving Experience Program och flera gemensamma utvecklingsprojekt däribland RFT-tekniken (RFT).

Nyligen har BMW också valt Bridgestone som exklusiv utvecklare av däck för BMWs i-modeller, där Bridgestone levererar Ecopia EP500 däck med ologic CO2-optimerad teknologi för den urbana elbilen BMW i3 och Potenza S001 UHP sportdäck för hybridmodellen BMW i8.

• turanza
  • blizzak
  • potenza
  • bmw
  • bridgestone

Som världens största största tillverkare av däck och produkter av gummi leder Bridgestone vägen inom kvalitet och tekniska produktinnovationer och tjänster.

Bolaget grundades 1931 i den lilla staden Kurume, Japan på ön Kyushu av Shojiro Ishibashi. Idag är Bridgestone ett världsomspännande företag med 140.000 medarbetare 178 tillverkningsanläggningar i 25 länder och med en närvaro på 150 marknader. Var femte fordon i världen kör idag med Bridgestonedäck.

Bridgestones ambition är att erbjuda produkter och tjänster med överlägsen kvalitet som möter kundernas behoven av kvalitet och säkerhet.