Geneva Motor Show 2011

Bridgestone kommer att närvara under Geneva Motor Show det här året, med en monter på 210 m² (2143) i hall 2.

Tre distinkta zoner i Bridgestones monter illustrerar företagets produktfokus: tillförlitliga, ekologiska och innovativa däck.

Tillförlitlighet. Den vänstra sidan av montern tillägnas Bridgestones högsta prioritet: säkerheten. För det första har vi RFT-tekniken med de senaste Bridgestone-däcken som höjer körkomforten till en nivå jämförbar med konventionella däck. För det andra har vi Bridgestones nya vintersortiment för alla typer av vinterförhållanden: från våta och milda centraleuropeiska förhållanden (Blizzak LM-32) till nordiska förhållanden (Blizzak WS70).

Ekologi. Till höger i montern presenterar Bridgestone sitt energibesparande Ecopia-sortiment, ett växande utbud av däck med lågt rullmotstånd. Här finns även en närmare presentation av Bridgestones materialteknik som gör detta möjligt, NanoPro-Tech™.

Innovation. I innovationsdelen av utställningen presenterar Bridgestone sina framtidsdrömmar.  Stjärnan på utställningen är "halvvikts"-konceptdäcket, som monterats på en Nissan Leaf, vilken vann utmärkelsen European Car of the Year 2011 och som är världens första massproducerade helelektriska bil. Halvviktsdäcket, vilket aldrig tidigare visats i Europa, är en lösning avsedd för biltillverkare som strävar efter att uppfylla striktare bränsleförbrukningsmål.

Mediainformation: Ulrika Berglund: +46-60 14 06 26.

Bridgestone Europe (BSEU), med Europa-huvudkontor i Bryssel i Belgien, är ett viktigt dotterföretag till Tokyo-baserade Bridgestone Corporation, världens största tillverkare av däck och andra gummiprodukter. Bridgestone Europe driver ett forsknings- och utvecklingscenter, 8 fabriker och kontor i fler än 30 europeiska länder, med över 13 000 anställda. BSEU:s premiumdäck säljs både i Europa och globalt.