Toppbetyg för Bridgestones bränslebesparande Ecopia EP150 i ADAC-testet av sommardäck

Bridgestones bränslebesparande däck Ecopia EP150 har fått toppbetyget ”rekommenderas starkt” av den tyska motororganisationen ADAC. I ADAC:s test av sommardäck, som publicerades i slutet av februari 2011, bedömdes 16 ledande däckmärken, däribland Ecopia EP150 (storlek 195/65 R15 på en Skoda Octavia) som därmed testades för första gången sedan dess lansering i Europa 2010.

Ecopia EP150: ”Rekommenderas starkt” skriver ADAC, med kommentaren ”ett mycket välbalanserat sommardäck, som väl uppfyller alla säkerhetsrelaterade kriterier”.

Ecopia-däcken har utformats för att minska rullmotståndet utan att kompromissa med vare sig väggrepp eller säkerhet på vått underlag. I Ecopia EP150 används Bridgestones egna NanoPro-Tech™-material och däcket har ett 15% lägre rullmotstånd jämfört med nuvarande Bridgestone-däck med samma dimensioner, vilket ger högre bränsleeffektivt och lägre CO2-utsläpp.

ADAC-testerna av 195/65 R15 omfattade även Firestone TZ300, som konkurrerar i mellanprissegmentet. Däcket fick betyget "rekommenderas" med kommentaren "mycket bra på vått underlag". Separata ADAC-tester av mindre dimensioner (175/65 R14T på en Ford Fiesta) omfattade däcket Firestone Multihawk, som också fick betyget "rekommenderas".

ADAC Motorwelt är den officiella publikationen för ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), som är Tysklands största bilklubb. Tidskriften har 18 miljoner läsare och är Tysklands med lästa magasin.