Volkswagen väljer Bridgestone

Volkswagen har valt Bridgestones Ecopia EP25 med lågt rullmotstånd som originalutrustning för sin nya stadsbil ”up!”.

Volkswagen presenterade ”up!” i sitt A-segment på Frankfurt Motor Show i september 2011. Bridgestone började leverera Ecopia EP25-däck i dimensionerna 165/70R14 81T och 175/65R14 82T i november 2011 för modellen ”up!” som säljs i EU-länderna och resten av världen. Blue Motion-versionen av ”up!” kommer att utrustas med 175/65R14 82T.

"Ecopia EP25 är särskilt utformade för att ge den nya generationens stadsbilar ökad bränsleeffektivitet och Bridgestone är stolta över att Europas största biltillverkare har valt EP25 för sin modell ”up!", säger Edwin Van der Stad, Director Sales, Consumer Business Unit, Bridgestone Europe.

Samma dimensioner av däcket Ecopia EP25 kommer också att vara originalutrustning till nya Skoda Citigo, baserad på modellen ”up!”.

Ecopia EP25 är utvecklade med Bridgestone unika gummiblandningsteknologi som sänker däckets rullmotstånd och ger lägre bränsleförbrukning - utan att göra avkall på andra delar av prestandan såsom säkerhet på vått väglag.

Bridgestone har utvecklat ett brett sortiment av Ecopia-däck för både personbilar och kommersiella fordon, med en växande lista bestående av kunder gällande originalmontering.

• Motor